Na zaplanowanej na 17-19 maja br., trzeciej edycji Międzynarodowych Targach Przemysłu Obronnego FEINDEF 2021 (Feria Internacional de la Defensa y la Seguridad) w Centrum Wystawienniczym Juan Carlos I w Madrycie, hiszpańska spółka General Dynamics European Land Systems (GDELS) – Santa Bárbara Sistemas (SBS) zaprezentowała lekki czołg LT105 na podwoziu transportera opancerzonego ASCOD 2 (Austrian Spanish Cooperation Development). Premierę miał też nowy wóz ewakuacji technicznej ASCOD ARV (Armored Recovery Vehicle).
Lekki czołg LT105 / Zdjęcie: GDELS-SBS
O ile główna wystawa GDELS-SBS znajduje się w hali nr 10 na ekspozycji D-01, to rzeczone pojazdy są prezentowane na wystawie C w Pawilonie B wraz z nowym pojazdem saperskim Castor CEV z trałem przeciwminowym, będących na wyposażeniu wojsk lądowych Hiszpanii (Ejército de Tierra).
Innowacyjność i elastyczność koncepcji wspólnej uniwersalnej platformy, która definiuje i charakteryzuje konstrukcję rodziny pojazdów ASCOD/Pizzaro, sprzyja ciągłej ewolucji i integracji zaawansowanych i przełomowych technologii oraz szybkiemu i elastycznemu dostosowywaniu się do wymagań każdego klienta, powiedział Juan Escriña, dyrektor zarządzający GDELS-SBS i wiceprezes ds. pojazdów gąsienicowych i artylerii w GDELS.
W tym sensie dodał, że dwa nowe warianty ASCOD zostały opracowane w rekordowym czasie, wykorzystując wcześniejsze doświadczenia i zaangażowanie w ciągłe innowacje GDELS-SBS, które wzmacniają pozycję Hiszpanii jako punktu odniesienia dla tego typu gąsienicowych pojazdów bojowych. Podczas poprzedniej edycji FEINDEF, 3-5 listopada 2021, spółka zaprezentowała bowiem demonstrator technologii opcjonalnie załogowego transportera opancerzonego ASCOD 2.
Escriña podkreślił, że bardzo niewiele państw na świecie ma krajowe i autonomiczne możliwości oferowane przez GDELS-SBS w zakresie projektowania, rozwoju, produkcji i integralnego wsparcia technicznego pojazdów opancerzonych nowej generacji. ASCOD to doskonale chroniona platforma, konfigurowalna do wszelkiego rodzaju konkretnych zadań i misji, działająca w ramach sieci zdolności w celu efektywnego zarządzania mnożnikami sił i systemami misji w środowisku wielodomenowym — podkreślił.
Ponad 1000 pojazdów ASCOD jest obecnie w służbie w siłach zbrojnych czterech państw: Hiszpanii, Austrii, Wielkiej Brytanii i Filipin.
LT105
Lekki czołg LT105 został zintegrowany z nowoczesną wieżą z armatą gładkolufową kal. 105 mm/L52 izraelskiej spółki Elbit Systems Land, która łączy w sobie dużą siłę ognia z lekką platformą. Pojazd spełnia najwyższe międzynarodowe standardy w zakresie ochrony załogi i zachowuje odpowiednią mobilność platformy ASCOD 2.
Koncepcja czołgu lekkiego LT105 ma na celu połączenie zalet czołgu podstawowego przy jednoczesnym znacznym zmniejszeniu całkowitej masy bojowej pojazdu. Klasyczne zachodnie czołgi, charakteryzujące się dużą siłą ognia, wysoką ochroną balistyczną i mobilnością, mają masę bojową ponad 50-60 ton, co może im utrudniać działaniach w określonych warunkach terenowych i transportowych.
Dlatego masa bojowa LT105 ma wahać się od 30 do 35 ton, czyli prawie połowę masy czołgu podstawowego, co znacznie zwiększy jego mobilność, zwłaszcza w trudnym terenie i zapewni łatwiejszy transport drogą powietrzną lub morską.
Warto zauważyć, że w innej konfiguracji, powstał czołg Sabrah, łączący wieżę od Elbit Systems z podwoziem ASCOD 2, który został zakupiony przez Filipiny. Zakupem nawet 350 lekkich czołgów zainteresowane są np. Indie, a takie rozwiązania wdrażają różne państwa jak Stany Zjednoczone (w ramach programu MPF od General Dynamics Land Systems, co ciekawe także bazujący na podwoziu ASCOD 2), Chiny (z czołgiem typu 15) czy Indonezja (z czołgiem Harimau Hitam), natomiast nadal testują np. Serbia (na bazie podwozia 2S1 Gwozdika z wieżą LT-HPLRG-AT).