16 lipca podczas międzynarodowych targów lotniczych, Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii, wraz z koncernem BAE Systems, zaprezentowało makietę samolotu myśliwskiego nowej generacji o roboczej nazwie Tempest.
Pełnowymiarowa makieta samolotu nowej generacji Tempest została zaprezentowana podczas międzynarodowych targów lotniczych Farnborough 2018.
Sekretarz stanu w ministerstwie obrony Wielkiej Brytanii Gavin Williamson ogłosił nową strategię rozwoju lotnictwa bojowego (Combat Air Strategy), prezentując makietę samolotu myśliwskiego nowej generacji o roboczej nazwie Tempest (Pierwszy transatlantycki lot bsl, 2018-07-15, Przylot pierwszych brytyjskich F-35 , 2018-06-08).
Według deklaracji przedstawicieli koncernu BAE Systems, do 2025 zostanie oblatany demonstrator nowego samolotu bojowego, natomiast wejście na wyposażenie Royal Air Force przewiduje się 10 lat później. Opracowywany razem z Rolls-Royce, MBDA UK i Leonardo w ramach konsorcjum samolot zastąpi myśliwce Eurofighter Typhoon, których wycofanie jest planowane na 2040. Ministerstwo Obrony planuje przeznaczyć na prace badawczo-rozwojowe nawet 2 mld GBP (9,85 mld zł), natomiast sfinansowaniem pozostałych prac zajmie się przemysł, który zapewni utrzymanie 120 tysięcy miejsc pracy.
Tempest zastąpi myśliwce Eurofighter Typhoon, których wycofanie jest planowane na 2040. /Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii
Zgodnie z dostępnymi informacjami, za rozwój systemów walki i integrację będzie odpowiadać BAE Systems, jednostek napędowych i systemów zasilania Rolls-Royce, sensorów, elektroniki i awioniki Leonardo, natomiast systemów uzbrojenia MBDA UK. Ministerstwo Obrony powoła specjalny zespół, odpowiedzialny za koordynację programu, a do końca roku dostarczy on pierwsze wnioski biznesowe. Latem 2019 zostaną przedstawione warunki dotyczące pozyskania międzynarodowych partnerów do programu. Do końca 2020 zostaną opracowane wstępne założenia taktyczno-techniczne.
Co ciekawe, grafiki z samolotem nowej generacji przedstawiają lotniczy laser, będący na jego uzbrojeniu. Prace nad tego typu bronią mają rozpocząć się latem tego roku w Stanach Zjednoczonych (Demonstrator SHiELD do testów na F-15, 2018-03-21). Oprócz tego projektanci sugerują rozwój bezzałogowego wariantu o zdolnościach do autonomicznego działania, możliwość przenoszenia małych bsl, tzw. wirtualny kokpit, zastosowanie konfigurowalnych systemów łączności, aktywnych i pasywnych sensorów czy środków obrony nowej generacji (BriteCloud 55-T dla samolotów transportowych , 2018-06-09). Tempest będzie obsługiwany przez zautomatyzowane zestawy obsługi naziemnej i zdigitalizowane narzędzia diagnostyczne, a płatowiec pozwoli na dalszy rozwój architektury samolotu (np. dodanie konforemnych zbiorników paliwa).
Analiza
Niemal równolegle z prezentacją makiety samolotu Tempest, Jonas Hjelm z Saab Defence and Security, odpowiedzialny za platformy lotnicze, zadeklarował, że szwedzki koncern jest otwarty na współpracę z innymi państwami w zakresie samolotu bojowego 6. generacji, który mógłby wykorzystywać doświadczenia zdobyte przy opracowywaniu JAS 39E Gripen (Brazylijska montownia Gripenów , 2018-05-11).
Trzy miesiące wcześniej Francja i Niemcy rozpoczęły współpracę nad wielozadaniowym samolotem bojowym przyszłości w ramach programu FCAS (Future Combat Air System), który w latach 2035-2040 zastąpi Eurofighter Typhoon w niemieckiej Luftwaffe i Dassault Rafale we francuskich Armée de l’air (ILA2018: Porozumienie ws. FCAS, 2018-04-26).
W latach 1994-1999 BAE Systems pracowało nad koncepcją dwumiejscowego samolotu bojowego nowej generacji o roboczej nazwie Replica w ramach programu FOAS (Future Offensive Air System), który miał zastąpić Tornado GR4. Były one prowadzone w tajemnicy przed opinią publiczną, którą poinformowano o nich w 2000, już po jego anulowaniu. Obecnie trwają prace nad rozwojem bsl Taranis, który może zostać wykorzystany przy opracowaniu brytyjsko-francuskiego bojowego bsl, a także MAGMA z nowatorskimi rozwiązaniami w zakresie sterowania ciągiem.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.