16 lipca podczas międzynarodowych targów lotniczych, Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii, wraz z koncernem BAE Systems, zaprezentowało makietę samolotu myśliwskiego nowej generacji o roboczej nazwie Tempest.

Pełnowymiarowa makieta samolotu nowej generacji Tempest została zaprezentowana podczas międzynarodowych targów lotniczych Farnborough 2018.

Pełnowymiarowa makieta samolotu nowej generacji Tempest została zaprezentowana podczas międzynarodowych targów lotniczych Farnborough 2018.

Sekretarz stanu w ministerstwie obrony Wielkiej Brytanii Gavin Williamson ogłosił nową strategię rozwoju lotnictwa bojowego (Combat Air Strategy), prezentując makietę samolotu myśliwskiego nowej generacji o roboczej nazwie Tempest (Pierwszy transatlantycki lot bsl, 2018-07-15, Przylot pierwszych brytyjskich F-35 , 2018-06-08).

Według deklaracji przedstawicieli koncernu BAE Systems, do 2025 zostanie oblatany demonstrator nowego samolotu bojowego, natomiast wejście na wyposażenie Royal Air Force przewiduje się 10 lat później. Opracowywany razem z Rolls-Royce, MBDA UK i Leonardo w ramach konsorcjum samolot zastąpi myśliwce Eurofighter Typhoon, których wycofanie jest planowane na 2040. Ministerstwo Obrony planuje przeznaczyć na prace badawczo-rozwojowe nawet 2 mld GBP (9,85 mld zł), natomiast sfinansowaniem pozostałych prac zajmie się przemysł, który zapewni utrzymanie 120 tysięcy miejsc pracy.

Tempest zastąpi myśliwce Eurofighter Typhoon, których wycofanie jest planowane na 2040. /Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii

Tempest zastąpi myśliwce Eurofighter Typhoon, których wycofanie jest planowane na 2040. /Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii

Zgodnie z dostępnymi informacjami, za rozwój systemów walki i integrację będzie odpowiadać BAE Systems, jednostek napędowych i systemów zasilania Rolls-Royce, sensorów, elektroniki i awioniki Leonardo, natomiast systemów uzbrojenia MBDA UK. Ministerstwo Obrony powoła specjalny zespół, odpowiedzialny za koordynację programu, a do końca roku dostarczy on pierwsze wnioski biznesowe. Latem 2019 zostaną przedstawione warunki dotyczące pozyskania międzynarodowych partnerów do programu. Do końca 2020 zostaną opracowane wstępne założenia taktyczno-techniczne.

Co ciekawe, grafiki z samolotem nowej generacji przedstawiają lotniczy laser, będący na jego uzbrojeniu. Prace nad tego typu bronią mają rozpocząć się latem tego roku w Stanach Zjednoczonych (Demonstrator SHiELD do testów na F-15, 2018-03-21). Oprócz tego projektanci sugerują rozwój bezzałogowego wariantu o zdolnościach do autonomicznego działania, możliwość przenoszenia małych bsl, tzw. wirtualny kokpit, zastosowanie konfigurowalnych systemów łączności, aktywnych i pasywnych sensorów czy środków obrony nowej generacji (BriteCloud 55-T dla samolotów transportowych , 2018-06-09). Tempest będzie obsługiwany przez zautomatyzowane  zestawy obsługi naziemnej i zdigitalizowane narzędzia diagnostyczne, a płatowiec pozwoli na dalszy rozwój architektury samolotu (np. dodanie konforemnych zbiorników paliwa).

Analiza
Niemal równolegle z prezentacją makiety samolotu Tempest, Jonas Hjelm z Saab Defence and Security, odpowiedzialny za platformy lotnicze, zadeklarował, że szwedzki koncern jest otwarty na współpracę z innymi państwami w zakresie samolotu bojowego 6. generacji, który mógłby wykorzystywać doświadczenia zdobyte przy opracowywaniu JAS 39E Gripen (Brazylijska montownia Gripenów , 2018-05-11).

Trzy miesiące wcześniej Francja i Niemcy rozpoczęły współpracę nad wielozadaniowym samolotem bojowym przyszłości w ramach programu FCAS (Future Combat Air System), który w latach 2035-2040 zastąpi Eurofighter Typhoon w niemieckiej Luftwaffe i Dassault Rafale we francuskich Armée de l’air (ILA2018: Porozumienie ws. FCAS, 2018-04-26).

W latach 1994-1999 BAE Systems pracowało nad koncepcją dwumiejscowego samolotu bojowego nowej generacji o roboczej nazwie Replica w ramach programu FOAS (Future Offensive Air System), który miał zastąpić Tornado GR4. Były one prowadzone w tajemnicy przed opinią publiczną, którą poinformowano o nich w 2000, już po jego anulowaniu. Obecnie trwają prace nad rozwojem bsl Taranis, który może zostać wykorzystany przy opracowaniu brytyjsko-francuskiego bojowego bsl, a także MAGMA z nowatorskimi rozwiązaniami w zakresie sterowania ciągiem.