Na odbywających się w dniach 17-21 czerwca w centrum ekspozycyjnym Paris-Nord Villepinte targach Eurosatory 2024, fińska spółka Patria Oyj zaprezentowała demonstrator technologii wielozadaniowego opancerzonego pojazdu terenowego FAMOUS (Future Highly Mobile Augmented Armoured Systems) klasy ATV (All-Terrain Vehicle), opracowywanego w ramach konsorcjum z funduszy europejskich.
Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Umowa z Komisją Europejską w sprawie przyznania grantu EDIDP-GCC-2020-058- FAMOUS na prace badawczo-rozwojowe w fazie 1 została podpisana 14 grudnia 2021. Jest realizowana w ramach Europejskiego Programu Rozwoju Przemysłu Obronnego EDIDP (European Defence Industrial Development Programme) Stałej Współpracy Strukturalnej PESCO (PErmanent Structured COoperation), realizowanej pod nadzorem Europejskiego Funduszu Obronnego (European Defence Fund, EDF).
KE przyznała konsorcjum 19 spółek z Patria Oyj na czele grant w wysokości 19 mln EUR. Zaprezentowany pojazd jest wynikiem fazy 2 inicjatywy w ramach grantu 101103043 – FAMOUS2. Łącznie przyznane środki wynoszą 95 mln EUR. W inicjatywie uczestniczy 8 państw, z których wiodącym jest Finlandia. Pozostali członkowie to Francja Austria, Niemcy, Hiszpania, Grecja, Belga, Norwegia, Łotwa i Dania. Projekt zakończy się w 2026.
Celem programu FAMOUS jest zwiększenie wydajności nowych i istniejących pojazdów opancerzonych przy wsparciu funduszy UE. Dotychczasowe wyniki programu wyraźnie wskazują, że nowa platforma pojazdów gąsienicowych będzie wielofunkcyjnym rozwiązaniem dla wszystkich rodzajów środowisk operacyjnych. Jak podkreśla Patria Oyj, w Europie istnieje duża flota starzejących się transporterów opancerzonych rodziny M113 (dla użytkowników na całym świecie wyprodukowano ok. 80 tys. egzemplarzy).
Program FAMOUS jest w pełni zgodny z celem Komisji Europejskiej, jakim jest zwiększenie konkurencyjności i potencjału innowacyjnego przemysłu obronnego UE, powiedział Mikko Karppinen, starszy wiceprezes działu Protected Mobility and Defence Systems w Patria Oyj. Jesteśmy bardzo dumni, że możemy zaprezentować koncepcję gąsienicowego transportera opancerzonego, stworzony przy wsparciu programu FAMOUS. Przeszliśmy teraz do etapu testowania koncepcji i można będzie przetestować wydajność przyszłego rozwiązania w praktyce.
Opracowywane rozwiązanie to wysokowydajna platforma przeznaczona dla wszystkich środowisk operacyjnych, różnych szerokości geograficznych, w tym ekstremalnych klimatów. Oczekuje się, że opracowywany pojazd będzie charakteryzował się doskonałą mobilnością taktyczną i operacyjną. Zwrócono także uwagę na jego żywotność, koszty i modułowość konstrukcji.
Mikko Karppinen poinformował, że podczas wstępnych testów pojazd osiągnął zawrotną prędkość na drodze utwardzonej wynoszącą 88 km/h. Deklarowana masa bojowa pojazdu wynosi ok. 15 t, z czego 3,5 t to jego ładowność. Może pokonywać rowy przeciwczołgowe o szerokości 2 m i wzniesienia o nachyleniu 60%. Ma także zdolności amfibijne, może pokonywać zbiorniki wodne a napęd zapewnia ruch gąsienic, osiągając maksymalną prędkość do 4 km/h.
Pojazd jest wyposażony w spawany stalowy kadłub, a producent może zaimplementować różne pakiety opancerzenia dodatkowego zapewniające większą przeżywalność.
Ujawniono, że prototyp otrzymał silnik wysokoprężny o mocy 360 KM/269 kW (wcześniej mówiono o 335 KM/250 kW), ale na targach przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI (Defence and Security Equipment International) w Londynie (12-15 września 2023) poinformowano, że miał być hybrydowy do jazdy w trybie cichym.
Załoga składa się z dwóch żołnierzy: dowódcy i kierowcy. Przedział desantowy mieści 10 żołnierzy, którzy opuszczają go przez tylne drzwi desantowe. Na stropie dachu umieszczone zdalnie sterowany moduł uzbrojenia norweskiej spółki Kongsberg Defence and Aerospace (KDA), uzbrojony w 30-mm armatę automatyczną od francuskiej KNDS France i sprzężony z nią 7,62-mm karabin maszynowy.