We wtorek, 24 października, przedstawiciele Europejskiej Organizacji jednoczącej współpracę w dziedzinie uzbrojenia (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement, OCCAR) w jej siedzibie w Rzymie, podpisali umowy z konsorcjum spółek NAVIRIS (włoskiej Fincantieri i francuskiej Naval Group) oraz hiszpańskiej Navantia, a także innych beneficjentów z Grecji, Danii i Norwegii, w pierwszej fazie programu europejskich korwet rakietowych MMPC/EPC (Modular Multirole Patrol Corvette/European Patrol Corvette). Konsrocjum złożyło swoją ofertę 9 grudnia 2021 (Oferta w programie europejskich korwet rakietowych MMPC/EPC).
Łączna wartość zawartych umów w ramach pierwszej fazy programu wynosi 87 mln EUR (389,07 mln zł) i jest silnie wspierana przez Komisję Europejską za pośrednictwem Europejskiego Funduszu Obrony (EDF). Z powyższej kwoty bowiem KE finansuje 60 mln EUR (268,32 mln zł) w postaci dotacji, podczas gdy 27 mln EUR (120,75 mln zł) przez państwa członkowskie konsorcjum, a więc Włochy, Francję, Hiszpanię, Danię, Grecję i Norwegię, które postanowiły wesprzeć projekt. Programem będzie zarządzać Organizacja OCCAR.
Tego samego dnia delegaci spółek podpisali umowę w sprawie utworzenia konsorcjum, której celem jest wykonanie projektu, maksymalizowanie synergii i współpracy między europejskim przemysłem stoczniowym.
W czasie 24-miesięcznej pierwszej fazy programu ma zostać opracowany wstępny projekt korwet rakietowych nowej generacji, które powstaną w dwóch podstawowych wariantach: Long Range Multipurpose i Full Combat Multipurpose, zgodnie z wymogami operacyjnymi i potrzebami poszczególnych marynarek wojennych państw zaangażowanych.
Program MMPC/EPC stanowi krok naprzód w europejskiej współpracy obronnej. W znacznym stopniu przyczyni się do europejskiej suwerenności w dziedzinie budowy okrętów tej klasy, wzmacniając przemysł europejski, zwiększając wydajność i zmniejszając opóźnienia w zakresie czasu dostaw. Program został uruchomiony jeszcze w 2019 jako PPX, a dwa lata później otrzymał wsparcie Europejskiej Agencji Obrony EDA (European Defence Agency). Konsorcjum NAVIRIS-Navantia zostało zawiązane krótko po tym (NAVIRIS i Navantia dla programu korwet EPC, EDA wesprze program korwet EPC).
Opracowując wspólnie nowe okręty klasy korweta, cztery spółki dążą do zapewnienia i wspierania europejskiej suwerenności w oparciu o europejskie własne umiejętności i know-how. Podpisanie tej umowy podkreśla możliwości państw, dzięki zarządzaniu przez OCCAR, skutecznej współpracy i łączenia wiedzy specjalistycznej ich czołowych gałęzi przemysłu morskiego w celu wspierania europejskich marynarek wojennych. Pokazuje także, jak ważny i skuteczny może być Europejski Fundusz Obronny (European Defence Fund, EDF) we wspieraniu państw członkowskich UE w rozwoju zdolności obronnych.
Przedłożony przez konsorcjum niemal dwa lata temu projekt dla programu MMPC/EPC ma charakteryzować się wysokim stopniem modułowości i wydajności, a mimo iż będą to jednostki pełnomorskie o zasięgu nawet 10 000 mil morskich przy prędkości 14 w., będą bardziej ekologiczne od obecnie użytkowanych okrętów. Wysoki będzie także poziom interoperacyjności z innymi jednostki oraz zabezpieczeń cybernetycznych. Jak wspomniano, będzie de facto projektem wyjściowym do narodowych rozwiązań czterech wymienionych państw, które będą różnić się, w zależności od wymogów operacyjnych użytkowników. Wspólną cechą będzie kadłub o długości około 110 m, maksymalnym zanurzeniu 5,5 m i wyporności szacowanej na maksymalnie 3500 t. Korwety zostaną zoptymalizowane do prowadzenia walki podwodnej, przeciwko okrętom nawodnym i przeciwlotniczej.
W przypadku marynarki wojennej Włoch (Marina Militare Italiana) dostawy rozpoczną się w 2027. Łączne zapotrzebowanie to osiem korwet, które zastąpią cztery patrolowce typu Cassiopea. W podobnej konfiguracji jak włoskie korwety byłyby okręty greckie, jednak pod znakiem zapytania pozostaje wielkość przyszłego zamówienia. Marynarka wojenna Hiszpanii (Armada Española) jest zainteresowana zakupem pięciu-sześciu takich korwet, w celu zastąpienia w służbie okrętów typu Descubierta (z sześciu zbudowanych, w służbie pozostają dwa). Z kolei strona francuska szacuje swoje zapotrzebowanie na osiem-jedenaście okrętów, które w latach 2026-2027 zastąpią sześć lekkich fregat rozpoznawczych typu Floréal i siedem korwet typu A69 D’Estienne d’Orves (określane lokalnie jako awizo) (Orizzonte Sistemi Navali zbuduje trzy patrolowce dla Włoch).
#Naviris, our joint venture with @navalgroup, together with @NavantiaOficial and other prestigious partners, signed with #OCCAR the Modular and Multirole Patrol Corvette contract, launching the first phase of the European Patrol Corvette project.
The EPC programme represents a… pic.twitter.com/AL8dEtAqz2
— Fincantieri (@Fincantieri) October 25, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.