W środę, 18 października, wizytę w Tallinie złożył minister obrony Turcji Yaşar Güler, gdzie spotkał się ze swoim estońskim odpowiednikiem, Hanno Pevkurem. Urzędnicy omówili kwestie dwustronnej współpracy obronnej oraz w ramach NATO. Po południu ministrowie podpisali umowę o współpracy między przemysłem obronnym obu państw oraz umowy o wartości 220 mln EUR (977,51 mln zł) na dostawy łącznie 224 pojazdów opancerzonych, w tym 112 transporterów Otokar Arma 6×6 za 130 mln EUR (577,62 mln zł) i 112 Nurol Makina NMS 4×4 za 90 mln EUR (399,89 mln zł) dla Sił Obronnych Estonii (Eesti kaitsevägi).
Yaşar Güler i Hanno Pevkur / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Estonii
Zamówienia, które są obecnie podpisywane obejmują prawie 230 pojazdów kołowych, które bezpośrednio przyczynią się do bezpieczeństwa Estonii i jeszcze bardziej wzmocnią nasze dobre stosunki. Turcja jest bardzo ważnym sojusznikiem NATO, z którym chcemy pogłębić współpracę obronną – powiedział minister obrony Pevkur.
Nowe pojazdy opancerzone w układach napędowych 4×4 i 6×6 zostaną dostosowane do potrzeb wojsk lądowych Estonii (Maavägi). Trafią do 1. Brygady Piechoty (1. jalaväebrigaad) z dowództwem w Tapa oraz 2. Brygady Piechoty (2. jalaväebrigaad) z Sirgu. Dostawy pojazdów rozpoczną się w 2024. Wcześniej, bo pod koniec bieżącego roku do Turcji trafi grupa żołnierzy, która przejdzie szkolenie z zakresu eksploatacji i konserwacji pojazdów. Umowa przemysłowa pomiędzy Estonią i Turcją ma zapewnić wsparcie eksploatacji podczas cyklu życia i dalsze szkolenia w zakresie obsługi.
Co ciekawe, w postępowaniach przetargowych, w których zwyciężyły oferty tureckie, brano też pod uwagę kontroferty od producentów fińskich, francuskich, hiszpańskich, włoskich i niemieckich.
Pojazdy Otokar Arma 6×6 będą prawdopodobnie następcami kołowych transporterów opancerzonych rodziny Sisu Pasi: 56 XA-180 i 80 XA-188, zakupionych jako używane, odpowiednio, od Finlandii (pierwotnie 60 egz.) i Królestwa Niderlandów (pierwotnie 81 egz.). Według ostatnich planów te pierwsze miały zostać zastąpione do 2030, a te drugie zmodernizowane i utrzymane w linii do 2048.
Arma 6×6 / Zdjęcie: Otokar Automativ
Arma 6×6 to produkowany przez spółkę Otokar Automativ kołowy transporter opancerzony, który może zostać zintegrowany z różnymi systemami uzbrojenia, w tym zdalnie sterowanymi modułami uzbrojenia, obrotnicami czy systemami wieżowymi z karabinami maszynowymi różnego kalibru, granatnikami automatycznymi, armatami automatycznymi kal. 30 mm czy w końcu armatami kal. 90 lub 105 mm. Dzięki temu może służyć jako transporter opancerzony, bojowy wóz piechoty, wóz wsparcia ogniowego, samobieżny moździerz, wóz dowodzenia, wóz ewakuacji medycznej, wóz rozpoznania skażeń czy pojazd rozpoznawczy.
Jest napędzany chłodzonym wodą, turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o mocy 450 KM, który zapewnia prędkość maksymalną 105 km/h. Masa własna wersji bazowej wynosi 18,5 t, zaś ładowność to dodatkowe 4,5 t. Istnieje również wariant wydłużony w układzie napędowym 8×8. Pojazdy tej rodziny trafiły dotąd na uzbrojenie sił zbrojnych Bahrajnu i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Wśród potencjalnych odbiorców należy wymienić Kazachstan i Azerbejdżan (Premiera tureckiego Otokar Arma II).
NMS 4×4 / Zdjęcie: Nurol Makina
Lekkie pojazdy taktyczne NMS 4×4, zwane też Yörük, są z kolei produkowane przez spółkę Nurol Makina. Wśród kontrofert, testowanych przez Estończyków od marca br., były Otokar Cobra II, BMC Amazon i drugi pojazd Nurol Makina, czyli Ejder Yalçın.
NMS Yörük w różnych konfiguracjach będą używane jako transportery piechoty, wozy dowodzenia, obrony powietrznej czy obrony przeciwpancernej. W wersji bazowej może transportować do 9 żołnierzy (w tym dowódcę i kierowcę). Ma 4,9 m długości 2,4 m szerokości i 2,1 m wysokości. Masa wynosi 8 ton, a ładowność dodatkowe 4 tony. Jest napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 300 KM sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów, co zapewnia prędkość maksymalną 140 km/h i zasięg do 700 km. Może być uzbrojony w np. wielkokalibrowy karabin maszynowy 12,7 mm lub 7,62 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm. Pojazd pokonuje wzniesienia o kącie natarcia 70 stopni, przechyle bocznym do 40 stopni, przeszkody pionowe z wysokością do 0,5 m i przeszkody wodne do 0,9 m.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.