31 grudnia ub. r. w mediach społecznościowych pojawiło się nagranie wideo z jednym z 39 zmodernizowanych kołowych transporterów opancerzonych LAV ACSV (Armoured Combat Support Vehicle) Super Bison, które Kanada obiecała dostarczyć Ukrainie jako pomoc wojskową. Tym samym są to najnowocześniejsze pojazdy tej klasy w siłach zbrojnych Ukrainy.
Zdjęcie: Departament Obrony Narodowej Kanady
Deklarację przekazania nieodpłatnie Ukrainie 39 ACSV złożył premier Kanady Justin Trudeau podczas Szczytu NATO w Madrycie, 29-30 czerwca ub. r. Minister obrony narodowej Kanady Anita Arnand ponowiła obietnicę przekazania partii najnowszych pojazdów opancerzonych wdrożonych do rodzimych sił zbrojnych, 1 lipca.
Z kolei 7 lipca agencja prasowa Reuters przekazała, że będą to pojazdy w wariantach specjalistycznych: ewakuacji medycznej ACSV AA (Armoured Ambulance), zabezpieczenia technicznego ACSV MRT (Mobile Repair Team) czy ratownictwa technicznego ACSV MRV (Maintenance and Recovery Vehicle).
Według deklaracji polityków dostawy do Ukrainy miały rozpocząć się późnym latem, jednak faktycznie, zgodnie z doniesieniami medialnymi, rozpoczęły się pod koniec października ub. r. Jednak do tej pory nie wyciekło żadne zdjęcie lub nagranie wideo.
The first video in Ukraine of the armored vehicle LAV ACSV Super Bison (8×8) transferred by Canada. #UkraineRussiaWar #Ukraine #War @oryxspioenkop #Україна #Canada #ЗСУ pic.twitter.com/mz6r8TSyBs
— AlexRaptor (@AlexRaptor94) December 31, 2022
LAV ACSV Super Bison został opracowany przez kanadyjską spółkę General Dynamics Land Systems-Canada (GDLS-C) na bazie pojazdów LAV 6.0 CSV (Combat Support Vehicle). Rząd kanadyjski zamówił we wrześniu 2019 partię 360 pojazdów za 3 mld CAD. 3 maja 2021 zaprezentowano pierwszy seryjny pojazd w wersji transportera opancerzonego TCV (Troop Cargo Vehicle) i tym samym rozpoczęły się dostawy dla wojsk lądowych Kanady (Canadian Army; Armée canadienne), gdzie zastępują część najstarszych z 638 kołowych bojowych wozów piechoty LAV III Kodiak. 21 listopada 2022 rząd Kanady zamówił 39 dodatkowych pojazdów, aby uzupełnić lukę po wozach przekazywanych Ukrainie (Prezentacja pierwszego ACSV dla Kanady, Setki LAV 6.0 dla Kanady).
Pakiet modernizacyjny dla ACSV obejmuje zawieszenie generacji 6.0, power pack z silnikiem wysokoprężnym o mocy 450 KM i ulepszonym układem hamowania. Kadłub otrzymał podwójne dno V-kształtne (Double V-Hull), bardziej odporne na wybuchy min i improwizowanych ładunków wybuchowych. Żołnierze desantu mają mieć do dyspozycji fotele przeciwwybuchowe i poprawioną rampę. Modyfikując wyposażenie elektroniczne pojazdu zwiększono zapas produkowanej energii elektrycznej. Zastosowane urządzenia mają poprawić świadomość sytuacyjną załogi. Zastosowano również zmodernizowany system kierowania ogniem.
Po wdrożeniu do ukraińskich sił zbrojnych, ACSV Super Bison to najnowocześniejszy pojazd opancerzony tej klasy używany w działaniach wojennych na wschodzie. Tymczasem niemal równolegle, bo 29 grudnia ub. r. pojawiła się informacja, że administracja prezydenta USA Joe Bidena rozważa dostarczenie do Ukrainy bojowych wozów piechoty M2 Bradley w ramach kolejnego pakietu wojskowego (USA rozważają dostarczenie do Ukrainy bwp M2 Bradley).
Do tej pory Ukraina otrzymywała pojazdy tej klasy od sojuszników, ale używane i w wielu przypadkach przestarzałe, choć postsowieckich typów znanych ukraińskim żołnierzom jak BWP-1 z Polski, BVP-1 z Czech i Słowacji, Pbv-501 ze Szwecji, BMP-1A1 Ost z Grecji czy BVP M-80A ze Słowenii albo zachodnich typów, ale schodzących z uzbrojenia państw NATO: YPR-765 z Niderlandów, FV103 Spartan z Wielkiej Brytanii czy M113 z USA, Danii, Litwy (w tym M577), Portugalii, Australii czy Hiszpanii. Otrzymano też starsze kołowe pojazdy opancerzone, takie jak VAB z Francji, Sisu XA-180 Pasi z Finlandii, M1117 z USA czy TAB-71M z Rumunii. Wyjątek stanowiły nowoczesne australijskie Bushmaster PMV.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.