Przejdź do serwisu tematycznego

Dwanaście czeskich H-1 w kraju – pierwsza umowa wykonana

Do Republiki Czeskiej dostarczono dwa kolejne śmigłowce rodziny Bell H-1, a konkretnie wielozadaniowe UH-1Y Venom. Tym samym liczba tych śmigłowców wzrosła do 8, podczas gdy uderzeniowych AH-1Z Viper dostarczono dotąd 4. Jest to tym samym finalizacja umowy z 2019.

W czwartek, 13 czerwca 2024, Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej poinformowało w mediach społecznościowych, że na pokładzie ciężkiego amerykańskiego samolotu transportowego C-17A Globemaster III dostarczono do portu lotniczego w Pardubicach dostarczono kolejne dwa zamówione w USA śmigłowce rodziny Bell H-1, a konkretnie wielozadaniowe UH-1Y Venom.

Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej

Tym samym liczba tych śmigłowców wzrosła do 8, podczas gdy uderzeniowych AH-1Z Viper dostarczono dotąd 4. Jest to tym samym finalizacja umowy z 2019. Wiropłaty, tak jak pozostałe, trafią do 22. Bazy Śmigłowcowej Biskajská w Náměšť nad Oslavou.

Łącznie, Czechy otrzymają 20 śmigłowców rodziny H-1 czyli 10 uderzeniowych AH-1Z i 10 wielozadaniowych UH-1Y Venom. Z tej floty, 4 AH-1Z i 8 UH-1Y zostały zamówione 12 grudnia 2019 za 14,6 mld CZK, natomiast pozostałe 6 AH-1Z i 2 UH-1Y ma zostać podarowanych przez rząd amerykański, o czym informowano 18 sierpnia 2022 – jako rekompensata za pomoc wojskową Czech dla walczącej Ukrainy, do której dostarczono 17 śmigłowców szturmowych Mi-24DU/V/Mi-35. Dostawy rozpoczną się w najbliższych miesiącach.

Jeśli chodzi o umowę z 2019, to oprócz samych wiropłatów, pakiet obejmował dodatkowe wyposażenie (systemy łącznościowe, 8 zestawów nawigacji GPS/INS (EGI), systemy walki elektronicznej, głowice optoelektroniczne wskazywania celów AN/AAQ-30A TSS), symulatory, uzbrojenie i amunicję (14 przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114 Hellfire i 20-mm działek M197), części zamienne i naprawcze oraz szkolenie załóg i obsług naziemnych. Oddzielnie zakontraktowano za 22,5 mln USD usługę fabrycznego wsparcia logistycznego producenta, spółki Bell Textron, która ma obowiązywać do początku lipca 2026.

W Náměšť nad Oslavou pozostawało także 15 śmigłowców transportowych Mi-171Š, zgrupowanych w ramach 221. Eskadry Śmigłowcowej z 4 Mi-171Š oraz 222. Eskadra Śmigłowcowa z 11 Mi-171Š. 8 stycznia ub. r. informowano o rychłym rozmieszczeniu w Polsce trzech śmigłowców wraz z setką żołnierzy, w ramach wzmocnienia flanki wschodniej NATO (Czeskie Mi-171Š zostaną rozmieszczone w Polsce).

Przed wybuchem wojny pełnoskalowej Rosji z Ukrainą, w dalszej kolejności planowany był zakup jeszcze 18-23 śmigłowców mających sukcesywnie zastępować konstrukcje postsowieckie. Po jej wybuchu stwierdzono, że działania zbrojne pochłaniają praktycznie na całym świecie części zamienne do konstrukcji pochodzenia sowieckiego, a nałożenie zachodnich sankcji na Rosję i vice versa blokuje dalsze wsparcie śmigłowców Mila w Czechach przez producenta, także więc przyszłość Mi-171Š jest przesądzona.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X