Na odbywających się od 14 do 17 września londyńskich targach obronnych DSEI (Defence and Security Equipment International), spółka BAE Systems zaprezentowała po raz pierwszy model czterowirnikowego ciężkiego, transportowego bezzałogowego statku latającego (bsl) T-650 o napędzie elektrycznym. Powstaje on w kooperacji ze spółką Malloy Aeronautics.
Na londyńskich targach obronnych DSEI, spółka BAE Systems zaprezentowała po raz pierwszy model czterowirnikowego ciężkiego bezzałogowca transportowego T-650 o napędzie elektrycznym
Zgodnie z koncepcją, T-650 ma rozwijać prędkość maksymalną do 140 km/h, przenosząc ładunek o maksymalnej masie 300 kg na odległość do 30 km. Statek ma charakteryzować się automatycznym startem i lądowaniem, możliwością ewakuacji rannych na podwieszanych noszach (CASEVAC), przenoszenia pojedynczej, lekkiej torpedy zwalczania okrętów podwodnych Sting Ray (o masie 267 kg), realizacji morskich misji poszukiwawczo-ratowniczych, monitoringu i rozpoznania, walki przeciwminowej oraz bliskiego wsparcia powietrznego.
Płatowiec bezzałogowca ma być zbudowany z lekkiego włókna szklanego, a ramiona wirników będą demontowane na czas transportowania i przechowywania. Będzie wyposażony w duże ogniwa litowo-jonowe o najefektywniejszej pojemności dostępnej na rynku.
Warto zauważyć, że brytyjska Royal Navy poszukuje ciężkich autonomicznych transportowych bsl, które mogłyby realizować misje nad akwenami / Grafiki: BAE Systems
Można z dużą dozą prawdopodobieństwa przypuszczać, iż T-650 jest odpowiedzią brytyjskiego przemysłu na opublikowane przez ministerstwo obrony 1 stycznia br. zapytanie o informację (RFI, Request For Information) w sprawie ciężkich autonomicznych transportowych bsl dla królewskiej marynarki wojennej (Royal Navy) (Bezzałogowce transportowe dla Royal Navy).
Jest to część inicjatywy FMAF (Future Maritime Aviation Force), czyli przyspieszonej transformacji realizacji zadań zwiadu, nadzoru, rozpoznania, łączności, transportu i misji uderzeniowych z platform załogowych na bezzałogowe. W czerwcu 2020 Royal Navy testowała, właśnie m.in. z Malloy Aeronautics z Berkshire, podczas ćwiczenia pk. Autonomous Advance Force za kołem podbiegunowym w Norwegii mniejsze bsl T150 (o ładowności 68 kg i zasięgu 70 km), a w późniejszym terminie testowano większe T400 o masie startowej 480 kg (w tym ładunkiem użytecznym o masie 180 kg).
Z kolei 31 lipca 2020 trzy T150 z różnymi ładunkami wylądowały po raz pierwszy na pokładzie lotniskowca HMS Queen Elizabeth (R08). Według Admiralicji, wykorzystanie bezzałogowych statków latających do zadań transportowych oferuje szereg korzyści, począwszy od obniżonych kosztów i szybszego czasu reakcji aż do zniwelowania potencjalnego zagrożenia dla pilota (Transportowy bezzałogowiec na lotniskowcu Ford).