Przejdź do serwisu tematycznego

Drugi wypadek F-22A w ciągu miesiąca

Na międzynarodowym porcie lotniczym Savan­nah/Hilton Head w stanie Georgia doszło do wypadku z udziałem samolotu przewagi powietrznej 5. generacji F-22A Raptor.

W poniedziałek, 6 maja 2024, ok. godz. 11.30 czasu lokalnego, na międzynarodowym porcie lotniczym Savan­nah/Hilton Head w stanie Georgia doszło do wypadku z udziałem samolotu przewagi powietrznej 5. generacji Lockheed F-22A Raptor podczas ćwiczenia o kryptonimie Sentry Savannah 2024, organizowanym przez Air Dominance Center, które zaplanowano do 18 maja. Pilotowi nic się nie stało.

Zdjęcie: Air Force amn/nco/snco via Facebook

Jak czytamy w komunikacie służby prasowej 165. Skrzydła Lotnictwa Transportowego USAF, samolot F-22A Raptor z 71. Eskadry 1. Skrzydła Myśliwskiego USAF z połączonej bazy lotniczej Langley-Eustis w Wirginii brał udział w wypadku, ale nie poinformowano o jego charakterze. Wypadek jest badany, natomiast ćwiczenie będzie kontynuowane.

Dziękuję wszystkim pierwszym respondentom, którzy przybyli na miejsce zdarzenia – powiedział płk. Stephen Thomas, dowódca, Air Dominance Center. “Sentry Savannah” polega na wykazaniu gotowości. Dzisiejsze nieszczęście potwierdziło zdolność naszej lotniczej społeczności do natychmiastowego reagowania.

Sentry Savannah jest to najważniejsze ćwiczenie obrony przeciwlotniczej Lotnictwa Gwardii Narodowej USA, organizowane corocznie, w którym biorą udział zarówno samoloty bojowe piątej, jak i czwartej generacji.

Jak poinformował lokalny dziennik The Island Packet, po zdarzeniu pas startowy 10/28 ma którym doszło do wypadku zamknięto na około 40 minut.

Szerszego obrazu sytuacji dostarczają amatorskie fotografie z miejsca zdarzenia, które pojawiły się w Internecie. Wygląda na to, że doszło do awarii prawego golenia podwozia głównego, w wyniku którego samolot przechylił się, ale skrzydło nie zetknęło się z ziemią. Doszło jednak do niewielkiego pożaru.

Warto dodać, że 25 dni wcześniej, a dokładnie 11 kwietnia w bazie lotniczej Kadena na Okinawie w Japonii doszło do awarii podwozia przedniego samolotu F-22A.

To nie odosobnione problemy z podwoziem Raptorów. W marcu 2021 samolot z 325. Skrzydła Myśliwskiego USAF bezpiecznie zakończył lądowanie z powodu awarii podczas lotu, ale później jego podwozie również złamało się. Z kolei w marcu 2022 w Internecie opublikowano zdjęcie podwozia uszkodzonego podczas lądowania F-22A z 96. Skrzydła Doświadczalnego USAF.

Nie licząc pięciu wypadków w których całkowicie utracono samoloty, w poprzednich latach również odnotowano incydenty związane z awariami w locie lub podczas lądowania: 28 września 2004 (przeciągnięcie z utratą sterowności, lądowanie awaryjne), 31 maja 2012 (samolot uszkodzony podczas startu), 14 stycznia 2015 (samolot uszkodzony podczas lądowania), 12 kwietnia 2018 (awaria silnika F119 i awaryjne lądowanie), 13 kwietnia 2018 (samolot wypadł z pasa podczas startu) i 11 października 2018 (awaryjne lądowanie z uszkodzonym podwoziem) (Raport: O krok od kolizji F-22A z F-35A, Wypadek F-22A Raptor).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X