15 października Komenda Portu Wojennego w Gdyni poinformowała o zawarciu umowy ze szczecińską spółką Thesta na dostawę Autonomicznego Bezzałogowego Hydrograficznego Nawodnego Pojazdu Pomiarowego iXblue DriX klasy ASV (Autonomous Surface Vehicle). Postępowanie w tej sprawie było prowadzone od 27 sierpnia br. (Bezzałogowiec hydrograficzny dla Marynarki Wojennej).
Komenda Portu Wojennego w Gdyni zawarła umowę ze szczecińską spółką Thesta na dostawę Autonomicznego Bezzałogowego Hydrograficznego Nawodnego Pojazdu Pomiarowego iXblue DriX / iXblue
Postępowanie dotyczące dostawy pojazdu typu DriX lub równoważnego było prowadzone procedurą przyspieszoną, otwartą. Termin składania ofert minął 23 września. Zamawiający otrzymał tylko jedną ofertę. Umowa w tej sprawie o wartości 8 140 000 zł netto (9 999 000 zł brutto) została podpisana 11 października. Termin realizacji zamówienia minie 30 listopada br. Umowa obejmuje także pakiet logistyczny i szkoleniowy (Nawigacja zliczeniowa iXblue i radary Hensoldt UK do Kormoranów).
Pojazd bezzałogowy typu DriX, produkowany przez francuską spółkę iXblue, ma 7,7 m długości i jest wyposażony w opuszczaną (stabilizowaną) gondolę do przenoszenia modułowego pakietu zestawu czujników hydrograficznych. Jest wyposażony w oprogramowanie hydrograficzne QPS Qinsy 9, autopilota czy system antykolizyjny i zapobiegający wejścia na mieliznę. Autonomiczność waha się od 24 godzin przy prędkości maksymalnej 14 w. do nawet 10 dni przy prędkości 4 w. Pozwala na prowadzenie badań hydrograficznych przy stanie morza 5.
Układ kontroli i sterowania pozwala mu na pracę urządzenia w sześciu trybach: samodzielne podążanie po ścieżce nosiciela, samodzielne podążanie do wyznaczonego celu, samodzielne podążanie po predefiniowanej ścieżce, cyrkulacja (krążenie dookoła wyznaczonego punktu nawigacyjnego lub utrzymanie się na wyznaczonej pozycji), autonomiczne dokowane i sterowanie ręczne.
Wśród wymogów zamawiającego, jeśli chodzi o wyposażenie misji, wymieniono m.in.: system łączności szerokopasmowej do przesyłania danych hydrograficznych do stacji operatorskiej na odległość co najmniej 16 km, system łączności satelitarnej do operowania poza linią horyzontu, urządzenie laserowo-radarowe (lidar) do detekcji, wizualizacji i identyfikacji o zakresie nie mniejszym niż 360 stopni, kamerę Full HD o zakresie nie mniejszym niż 360 stopni, kamerę pracującą w podczerwieni o zakresie nie mniejszym niż 70 stopni, transponder systemu identyfikacji morskiego Systemu Automatycznej Identyfikacji (AIS, Automatic Identification System) i reflektor radarowy wzmacniający jego echo radarowe do poziomu identyfikującego jako jednostkę pływającą.
Wśród pozostałych wymogów wyposażenia pokładowego były także: echosonda wielowiązkowa, światłowodowy kompensator kołysania (FOG), miernik prędkości dźwięku w wodzie, system pozycjonowania nawigacji satelitarnej wykorzystujący pomiary RTK (Real Time Kinematic) i system nawigacji zliczeniowej INS oparty o technologię FOG.