W czwartek, 11 kwietnia 2024, niderlandzka spółka Defenture poinformowała, że podpisała umowę z Ministerstwem Obrony Austrii na dostawę tamtejszym siłom specjalnym Jagdkommando partii pojazdów patrolowych GRF (GRound Force) jako następców Steyr Daimler Puch G 290/LP Sandviper.
Umowa z resortem obrony Austrii (Bundesministerium für Landesverteidigung) została sygnowana 8 kwietnia br. Wybrano pojazd w konfiguracji wojskowej z półki (Military Of The Shelf , MOTS) jako lekką platformę taktyczną zdolną do transportu drogą powietrzną (w ładowni i na zewnętrznym haku ładunkowym śmigłowca CH-47 Chinook).
Nie podano ani wartości umowy, ani liczby zamówionych pojazdów. Wiadomo jedynie, że dostawy mają rozpocząć się jeszcze w 2024. Partnerem niderlandzkiego producenta jest austriacka spółka Achleitner, która ma odpowiadać za obsługę techniczną i wsparcie eksploatacji, integrację systemów misji i rozwój nowych konfiguracji.
Henk van der Scheer, dyrektor wykonawczy Defenture powiedział:
Z dumą ogłaszamy, że współpracujemy z austriackim Ministerstwem Obrony i ich siłami operacji specjalnych w celu zapewnienia najwyższego poziomu mobilności i bezpieczeństwa. To po raz kolejny uznaje GRF za punkt odniesienia w segmencie lekkich pojazdów taktycznych. Strategiczne partnerstwo z Achleitner jest zatem doskonałym przykładem tego, jak współpracujemy z partnerami międzynarodowymi, aby stworzyć sytuację korzystną dla wszystkich stron.
Wcześniej platforma GRF i jej pochodne zostały zamówione przez niemieckie KSK (Kommando Spezialkräfte), niderlandzkie KCT (Korps Commandotroepen) i szwajcarskie SKS (Schweizer Kommando Spezialkräfte) (Holendrzy dostarczą pojazdy dla niemieckich wojsk specjalnych).
Steyr Daimler Puch G 290/LP Sandviper / Zdjęcie: Bundesheer
Jak podkreśla producent, modułowa konstrukcja platformy GRF 5.12 i napęd na wszystkie cztery koła zapewniają wysoką mobilność i dzielność terenową, a co za tym będzie optymalna dla wymagającego użytkownika końcowego.
Została ona oparta architekturze DMDP (Defenture Modular Design Principle), która pozwala na dowolne skonfigurowanie pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej od 3 do 10 t.
Parametry platformy GRF 5.12:
- Długość: 5100 mm
- Szerokość: 1800 mm
- Wysokość: 2205 mm
- Wysokość (do transportu lotniczego, złożony montaż na dachu): 1870 mm
- Kąt natarcia (bez ładunku): 46,5°
- Kąt zejścia (bez ładunku): 43,5°
- Prześwit (bez ładunku): 340 mm
- Ładowność: 1440 kg
- Maksymalna masa całkowita pojazdu: 4600 kg
- Typ silnika: wielopaliwowy wysokoprężny 6-cylindrowy o pojemności 3,2 L
- Maksymalna moc: 160 kW
- Maksymalny moment obrotowy: 500 Nm
- Rodzaje paliwa: F34, F35, F44, F54, F63
- Pojemność zbiornika paliwa: 115 L
- Zasięg operacyjny: 800 km
- Napęd: 4×4
- Skrzynia biegów: 8-biegowa automatyczna
- Skrzynia rozdzielcza: Wysoki/Niski bieg + blokada
- Mechanizmy różnicowe Przód/Tył: otwarty z blokadą
- Opony: 275/70 R18
- Obręcze: 18 cali