Jak poinformowała 10 maja br. południowokoreańska agencja prasowa Yonhap, Eom Dong-hwan, minister południowokoreańskiego urzędu zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) przekazał, że otrzymał zapewnienie od władz w Indonezji o pokryciu zaległych kosztów w ramach programu KF-X (Korean Fighter eXperimental)/IF-X (Indonesian Fighter eXperimental) budowy samolotu wielozadaniowego KF-21 Boramae (pol. Jastrząb).
Jak poinformował minister w DAPA, Indonezja przedstawi Korei Południowej nowy harmonogram płatności do końca przyszłego miesiąca. Deklaracja władz w Dżakarcie ma złagodzić obawy dotyczące jej zaległości we współdzieleniu kosztów programu rozwojowego samolotu bojowego nowej generacji. Eom Dong-hwan poinformował media południowokoreańskie we wtorek, 9 maja br. podczas briefingu w siedzibie spółki KAI (Korea Aerospace Industries) w Sacheon, że Indonezja wznowiła płatności za udział w programie w listopadzie 2022, po czterech latach zawieszenia w tej sprawie.
Indonezja obiecała powiadomić Koreę Południową o swoim planie spłaty pozostałej kwoty do końca czerwca. Aby zapewnić normalny przebieg planu płatności w przyszłym miesiącu, nasz szef projektu ma wkrótce odwiedzić Indonezję, aby porozmawiać o szczegółach z wysokimi urzędnikami ministerstwa obrony – powiedział Eom Dong-hwan.
Eom przyznał, że Indonezja prawdopodobnie będzie musiała stawić czoła obciążeniom finansowym, biorąc pod uwagę termin realizacji projektu. Planujemy zarządzać takimi problemami, aby nie zakłócały rozwoju KF-21 – powiedział.
Jako państwo partnerskie, Indonezja zgodziła się pokryć około 20% całkowitego kosztu programu KF-X/IF-X, czyli w przeliczeniu 8,8 bln KRW (27,5 mld USD). Jednak wstrzymała płatności począwszy od stycznia 2019, do czasu wznowienia 5 listopada 2022 (przelano ok. 9,34 mld KRW/29,12 mln zł), co rodzi pytania o zaangażowanie w zaawansowany program rozwoju samolotów rozpoczęty w 2015. Pod koniec lutego br. przelano z kolei ok. 40 mld KRW (124,76 mln zł). Niemniej, Indonezja obecnie zalega na ponad 800 mld KRW (2,49 mld zł).
Wojska lotnicze Indonezji (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara, TNI-AU) dysponują 11 Su-30MK/MK2, 5 Su-27SK/SKM, 16 F-16C/D Block 52RI oraz odbierają zmodernizowane F-16A Block 15 OCU (12 egzemplarzy). 10 lutego br. zamówiono we Francji 42 samoloty wielozadaniowe Dassault Rafale F4. Z uwagi na zachodnie sankcje na rosyjską broń i w związku z tym problemem z dostępem do części zamiennych na rynku, coraz głośniej mówi się w Indonezji o konieczności wycofania Su-30 i Su-27. Dlatego dalsza partycypacja w programie KF-X/IF-X jest istotna dla władz w Dżakarcie.
Informacja zbiegła się z rozpoczęciem drugiego etapu programu prób uzbrojenia dla samolotu KF-21 Boramae. Jak dotąd oblatano cztery z sześciu prototypów w konfiguracji Block 1, w tym jeden z dwóch egzemplarzy dwumiejscowych. Wstępna ocena zdolności bojowych platformy ma nastąpić najwcześniej w tym miesiącu. DAPA planuje przeprowadzić studium wykonalności projektu produkcji seryjnej do sierpnia br. i jeśli tak się stanie, oczekuje się, że KF-21 wejdzie do produkcji seryjnej od 2026. Do tego czasu planowane jest zrealizowanie programu około 2000 testów (do tej pory zrealizowano ponad 200).
Co ciekawe, w wywiadzie z 8 maja br. dla południowokoreańskiej telewizji MBC, prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej Sebastian Chwałek powiedział, że Grupa jest zainteresowana dołączeniem do programu KF-X. Deklaracja nastąpiła po kwietniowej wizycie prezesa w Korei. Polska Grupa Zbrojeniowa chciałaby dołączyć do II fazy programu, czyli po 2026, gdy rozpoczną się prace nad udoskonaloną wersją samolotu, Block 2.
W przekazie agencji prasowej Yonhap są również istotne nowe informacje dotyczące lekkich samolotów bojowych FA-50 dla Polski. Dyrektor generalny KAI, Kang Goo-young, powiedział, że spółka jest na dobrej drodze do dostarczenia pierwszej partii do Polski, a ceremonia oficjalnej prezentacji pierwszego samolotu odbędzie się 7 czerwca br.
Pierwszy i drugi egzemplarz samolotu FA-50GF zostaną wysłane pod koniec lipca, tak aby na początku sierpnia można je było złożyć w Polsce i móc wykonywać loty od połowy sierpnia – powiedział.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.