26 lipca amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command), w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 62 223 278 USD (241,69 mln zł) ze spółką Lockheed Martin na produkcję i dostawę komponentów m.in. dla polskich samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II.
Departament Obrony USA uruchomił kolejną transzę funduszy na produkcję komponentów m.in. dla polskich samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II / Zdjęcie: Kampflyprogrammet
Umowa dotyczy 190 kevlarowych spadochronów hamujących wraz z 56 zasobnikami, które są montowane w tylnej części kadłuba samolotów F-35A. O ile dokument Departamentu Obrony wskazuje, że odbiorcami mają być niewymienieni użytkownicy eksportowi w ramach procedury FMS (Foreign Military Sales), nie jest tajemnicą, że na takie rozwiązanie pośród wszystkich użytkowników F-35 zdecydowały się tylko na początku Norwegia (na jej zlecenie zostało opracowane) i Polska (przynajmniej według deklaracji MON), a według informacji biura programowego F-35 JPO z 17 lutego br. również Dania, Niderlandy i Belgia. Ponadto, system jest oferowany Finlandii i Kanadzie, gdzie samoloty F-35 biorą udział w przetargach:
Zespół inżynierów z Lockheed Martin oraz rządu USA i Norwegii połączyły siły, aby opracować krytyczne możliwości spadochronu hamującego dla F-35 królewskich norweskich wojsk lotniczych, a teraz dla królewskich duńskich wojsk lotniczych, królewskich niderlandzkich wojsk lotniczych i komponentu lotniczego sił zbrojnych Belgii. Spadochron hamujący umożliwia pilotom bezpieczne i efektywne lądowanie samolotu na krótkich i oblodzonych pasach startowych.
Warto nadmienić, iż rozwiązanie to jest też rozważane przez amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) w przypadku samolotów, które mają stacjonować na Alasce. Konstrukcja owiewki zasobnika nie zwiększa powierzchni odbicia radarowego samolotu, nie wpływa własności aerodynamiczne samolotu i jest w pełni demontowalne dzięki modułowej konstrukcji. Pierwsza próba lądowania z norweskim F-35A została przeprowadzone 16 lutego 2018 w bazie lotniczej Ørland, w okręgu Trøndelag.
Powyższa umowa to czwarta transza funduszy, z których finansowana jest produkcja 32 samolotów F-35A Lightning II m.in. dla Sił Powietrznych RP. Poprzednie były uruchamiane 28 września 2020, 30 grudnia 2020 i 28 maja 2021. Ta ostatnia dotyczyła przygotowań do rozpoczęcia właściwej produkcji (Trzecia transza funduszy na polskie F-35A, Druga transza funduszy na polskie F-35, Pierwsze fundusze na polskie F-35A).