W sobotę, 18 stycznia 2025, czeski dziennik Novinky.cz poinformował, że Departament Uzbrojenia i Zakupów Ministerstwa Obrony Republiki Czeskiej rozesłał zapytania ofertowe do czołowych europejskich i amerykańskich producentów w sprawie nowych, kołowych bojowych wozów piechoty, które zastąpiłyby problematyczne Pandur II CZ M1 8×8.
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej
Rzeczniczka prasowa czeskiego Ministerstwa Obrony Simona Cigánková poinformowała dziennik, że resort obrony przeprowadza analizę przyszłych potrzeb (w zakresie) kołowych pojazdów opancerzonych, która uwzględnia rozwój środowiska bezpieczeństwa i wymagań operacyjnych.
Z kolei rzeczniczka prasowa Sztabu Generalnego tamtejszych sił zbrojnych Magdalena Dvořáková wyjaśniła, że wojsko chce zmiany, ponieważ widzi na ukraińskim polu bitwy, że starszym transporterom opancerzonym trudniej jest stawić czoła atakom dronów FPV. Nowe wymagania obejmują na przykład wyższy poziom autonomicznych systemów ochrony, które są w stanie stawić czoła zarówno kinetycznemu, jak i niekinetycznemu działaniu przeciwnika, na przykład w postaci dronów szturmowych – powiedziała Dvořáková. Wśród wymogów jest wyższy poziom ochrony balistycznej i przeciwminowej.
Według dziennika wśród oferentów i platform którymi interesuje się rząd w Pradze są:
- konsorcjum Tatra Defense Vehicle i Czechoslovak Group z Pandur EVO 8×8 (choć ten jest produkowany przez General Dynamics European Land Systems – przyp. red.);
- konsorcjum STV Group i Patria Oyj z AMV XP;
- General Dynamics European Land Systems z Piranha V 8×8;
- General Dynamics Land Systems z ICV Stryker 8×8;
- konsorcjum Rheinmetall AG i KNDS Deutschland (w ramach ARTEC) z GTK Boxer 8×8.
Czeskie siły zbrojne (Armáda České republiky, AČR) po raz pierwszy informowały o problemach z kbwp Pandur II CZ M1 8×8, 30 października 2019. Przekazano wówczas parlamentarzystom informację, że 21 z 72 pojazdów w wersji bojowej z izraelskimi bezzałogowymi wieżami Rafael Advanced Defense Systems RCWS-30 jest niesprawna z powodu opóźnień w dostawach części zamiennych. Łącznie czeskie wojsko dysponuje także 55 pojazdami specjalistycznymi. Pierwszą partię 107 zamówiono w 2009, a kolejne 20 w wersji dowódczej w 2017 (zapotrzebowanie szacowano na 200 egzemplarzy, ale nie było wystarczających środków budżetowych na to).
25 wrześniu 2020 informowano, że spółka Tatra Defence Vehicle podejmie się przeglądów remontowych pojazdów w ramach umowy o wartości 2,3 mld CZK (wówczas 386 mln zł). Prace zakończono w 2023. W międzyczasie, w 2022 Czechoslovak Group złożyła ofertę kompleksowej modernizacji pojazdów, wycenionej na 136 mln CZK (22,957 mln zł) za pojazd. Resort obrony był zainteresowany przeprowadzeniem tych prac oraz dokupieniem kolejnych pojazdów aż do wiosny ubiegłego roku. Teraz zmienił zdanie.