28 czerwca br. podczas posiedzenia słowacki rząd zaakceptował rekomendację tamtejszego ministerstwa obrony, aby w programie nowych bojowych wozów piechoty wybrać ofertę szwedzką z BAE Systems Hägglunds CV90 MkIV (Combat Vehicle 90) z 35-mm armatą automatyczną Northrop Grumman Northrop Grumman/ATK Bushmaster III.
Słowacki rząd zaakceptował rekomendację tamtejszego ministerstwa obrony, aby w programie nowych bojowych wozów piechoty wybrać ofertę szwedzką z BAE Systems Hägglunds CV90 MkIV z 35-mm armatą automatyczną / Zdjęcie: ministerstwo obrony Słowacji
Jestem wdzięczny moim kolegom za ich jednoznaczne poparcie dla wyboru, który w jak największym stopniu spełnia wymagania Sił Zbrojnych Republiki Słowackiej, ustalone limity finansowe, w tym łączną cenę pojazdów, wsparcie logistyczne, koszty operacyjne, a także kryteria rzeczywistego zaangażowania krajowego przemysłu obronnego. Głównym podwykonawcą będzie państwowa firma ZTS – SPECIAL, a dziesiątki słowackich firm państwowych i prywatnych skorzystają z projektu w dłuższej perspektywie, podkreślił minister obrony Jaroslav Nad’.
Odrzucono tym samym kontroferty z Węgier z niemieckimi Rheinmetall KF41 Lynx (które będą też powstawać na licencji na Węgrzech na potrzeby rodzimych sił zbrojnych) i Hiszpanii z bwp GDELS (General Dynamics European Land Systems) ASCOD 2 (Austrian Spanish Cooperation Development) – wszystkie przeszły próby poligonowe począwszy od 11 maja br. (warto dodać, że Szwedzi proponowali także wariant CV90 MKIV z 30-mm armatą Bushmaster II, która zajęła 2. miejsce w ocenie). Warte przypomnienia, że wcześniej odpadł z wyścigu po słowacki kontrakt polski NBPWP Borsuk, gdyż Huta Stalowa Wola (HSW) nie dostarczyła prototypu na testy (Testy bwp na Słowacji bez Borsuka).
W ramach niedawnych prób egzemplarzy bwp CV90 MkIV, ASCOD 2 i KF41 Lynx oceniano siłę ognia pojazdów, właściwości jezdne, ergonomię i zgodność parametrów technicznych z wymaganiami zamawiającego. Przeprowadzono strzelanie z głównego uzbrojenia w różnych trybach, odległościach oraz celów statycznych i ruchomych. Podczas jazdy szosowej i terenowej oceniano dynamikę, zwrotność i zdolność do pokonywania przeszkód terenowych. Sprawdzono też wnętrza pojazdów pod kątem generowanego hałasu, wibracji oraz transportu żołnierzy z uzbrojeniem osobistym.
CV90 MkIV zastąpią łącznie 177 egzemplarzy wozów typów BVP-1 (69), BVP-2 (91) i BVP-M (17) w wojskach lądowych (Pozemné sily Slovenskej republiky). Do końca 2022 planuje się podpisać umowę międzyrządową, która będzie finalizacją rozmów, które teraz rozpoczną się na temat warunków dostaw 152 egzemplarzy nowych bwp. Program zamówienia to 1,688 mld EUR (7,92 mld zł).
Postępowanie przetargowe w tej sprawie rozpoczęto 19 marca 2021. Wstępnie szacowano zapotrzebowanie na 164-204 nowe bwp, ale ostateczna liczba wozów została zatwierdzona we wrześniu tego samego roku. Termin składania ofert minął 31 stycznia 2022. 1 lutego rzeczniczka prasowa ministerstwa obrony Słowacji Martina Kovaľ Kakaščíková poinformowała przedstawicieli lokalnych mediów, że oferty na nowe, gąsienicowe bwp złożyły Węgry, Szwecja, Hiszpania i Polska (Polska zaoferowała Słowacji bojowe wozy piechoty. Borsuk na eksport, Słowacja szuka nowych bwp).
CV90 MkIV
Demonstrator technologii gąsienicowego, bojowego wozu piechoty CV90 MkIV miał premierę podczas Międzynarodowej Konferencji Pancernej (International Armoured Vehicles Conference) 22-25 stycznia 2018 w Londynie, a potem w czerwcu na paryskich targach Eurosatory 2018.
Zastosowano w nim modułową wieżę serii D, zdolną do integracji uzbrojenia głównego od 30/40-mm i 35/50-mm armaty automatycznej po 120-mm gładkolufową armatę czołgową. Uzbrojenie dodatkowe stanowią wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) Spike LR i 7,62-mm karabin maszynowy ze zwiększonym zapasem amunicji.
Wieża została wyposażona w skomputeryzowane systemy kontroli ognia i sensory wpięte w sieć wymiany informacji BAE Systems iFighting. Całość zaprojektowano zgodnie z najnowszą architekturę systemów elektronicznych NGVA Standard Electronic Architecture, zgodnych ze standardami NATO. Zapewnia ona efektywniejsze przekazywanie danych pochodzących z czujników i przetwarzanie ich w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem algorytmów bazujących na tzw. sztucznej inteligencji. Pozwala to na zwiększenie świadomości sytuacyjnej załogi poprzez wprowadzenie elementów rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality; AR).
Mobilność bwp została zwiększona dzięki zastosowaniu nowemu układowi przeniesienia napędu i technologii aktywnego tłumienia, dostosowującej charakterystykę zawieszenia do chwilowego stanu nawierzchni. Serce zespołu napędowego stanowi silnik diesla o mocy 1000 KM oraz zmodernizowana skrzynia biegów Caterpillar X300. Dopuszczalna masa całkowita została zwiększona z 35 do 37 t, ograniczeń mobilności i poziomu ochrony balistycznej (zgodnego z normą STANAG 4569).
Oprócz standardowych, stalowych gąsienic, na życzenie klienta CV90 MkIV może zostać wyposażony w gąsienice kompozytowe typu Soucy, które są lżejsze, cichsze, zapewniają mniejsze wibracje, a także opór, co przekłada się na większy zasięg pojazdu. Nowy bwp może być oferowany z różnymi pakietami opancerzenia i ochrony balistycznej. Mogą być na nim zabudowane systemy ochrony aktywnej, takie jak izraelski IMI Systems Iron Fist, wcześniej zastosowany w niderlandzkich CV9035NL (Eurosatory 2018: Premiera CV90 MkIV).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.