9 sierpnia br. 18. Dywizja Zmechanizowana poinformowała w mediach społecznościowych, że w 52. Batalionie Remontowym w Czarnem zakończył się kurs kierowców wielozadaniowych transporterów opancerzonych Cougar 4×4 klasy MRAP (Mine Resistant Ambush Protected). Wkrótce rozpoczną one służbę w Wojsku Polskim – wskazano już pierwszą jednostkę gdzie trafią.
Pozyskane w USA wielozadaniowe transportery opancerzone Cougar 4×4 klasy MRAP wkrótce rozpoczną służbę operacyjną
Jak czytamy w opublikowanej informacji, oprócz szkolenia, żołnierze 18. Dywizji Zmechanizowanej zapoznali się też z zasadami eksploatacji, obsług i napraw. Wkrótce pierwsze pojazdy trafią na wyposażenie 18. Batalionu Dowodzenia z Siedlec (Nowy dowódca 18. Dywizji Zmechanizowanej).
Plan pozyskania 300 pojazdów tego typu został ogłoszony przez ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka 10 listopada ub. r. Stosowna umowa, obejmująca pakiet logistyczny i szkoleniowy, została zawarta 8 grudnia ub. r. Jak informował wówczas rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek, wartość zawartej umowy przejęcia procedurą EDA (Excess Defense Articles) to 27,5 mln USD (111,95 mln zł), a pozyskane pojazdy stanowią nadwyżkę Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Co ciekawe pozyskane wozy mają charakteryzować się bardzo niskim przebiegiem, jedynie 200-220 km (Umowa na pojazdy Cougar 4×4 podpisana, Cougar 4×4 dla Wojska Polskiego).
Pierwsza partia 71 egzemplarzy dotarła do Polski 20 czerwca br., a druga licząca ponad 140 egzemplarzy – 2 lipca br. Następnie trafiły do batalionów remontowych 1. Pomorskiej Brygady Logistycznej w Bydgoszczy (52. Batalionu) i 10. Opolskiej Brygady Logistycznej z Opola (55. Batalionu), gdzie są dostosowywane do polskich warunków i potrzeb Wojska Polskiego, w tym w zakresie uzbrojenia wieżyczki (7,62-mm ukm UKM-2000, 12,7-mm wkm WKM-B, 40-mm granatniki maszynowe Mk19) czy łączności (Partia ponad 70 Cougarów już w Polsce).
Warto przypomnieć, że w liczbie 40 egzemplarzy Cougary 4×4 były czasowo wykorzystywane przez żołnierzy Wojska Polskiego na podstawie umowy ACSA (Acquisition and Cross-Servicing Agreement). 18 listopada 2008 pierwsze wozy przekazano żołnierzom IV zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego (PKW) w Afganistanie i po kilkudniowym szkoleniu trafiły do polskich baz. Do końca roku dostarczono 30 wozów, a pozostałe 10 w 2009 roku. Wypożyczenie wozów było skutkiem fiaska programu zakupu 180 lekkich opancerzonych samochodów patrolowych kr. LOSP-5.
Opis
Cougar 4×4 przeznaczony jest do przewozu dwóch członków załogi i czterech żołnierzy desantu. Oprócz przystosowania do zachowania nienaruszonego przedziału desantu, przy najechaniu na większość stosowanych obecnie min, zastosowane opancerzenie chroni przed ostrzałem z broni strzeleckiej (amunicją 7,62 mm x 51 NATO). Mimo masy 17,2 t, Cougar 4×4 zaliczany jest do najlżejszych pojazdów klasy MRAP (kategorii pierwszej), obejmującej konstrukcje MRUV (Mine Resistant Utility Vehicle).
Przeznaczone są do realizacji zadań patrolowych, konwojowania oraz transportu obsług broni zespołowej. Pojazdy wyposażono w silnik wysokoprężny o mocy 330 KM oraz automatyczną przekładnię. Charakteryzują się napędem 4×4 oraz odpornością przeciwminową na poziomie 7 kg TNT pod kadłubem i 14 kg TNT pod kołem. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 88-105 km/h, a jego zasięg to 670 km. Wysokość pojazdu to 2,6 m, szerokość wynosi 2,7 m, a jego długość to 5,9 m. Dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 17,2 t, a jego ładowność to 2,7 t. Są wyposażone w zawieszenie niezależne TAK-4.
Pojazdy typu Cougar 4×4 produkowane są przez amerykańską spółkę General Dynamics Land Systems (wcześniej przez Force Protection Industries Inc., która w 2011 stała się częścią GDLS, ale zostały zaprojektowane przez południowoafrykańską Technical Solutions South Africa).