W środę, 9 października 2024, brytyjska spółka Babcock International poinformowała, że w jej stoczni w szkockim Rosyth miała miejsce uroczystość cięcia blach trzeciej z pięciu fregat rakietowych nowej generacji typu 31 Inspiration, która która otrzyma nazwę HMS Formidable. Budowę pierwszego okrętu, przyszłego HMS Venturer, rozpoczęto 23 września 2021, natomiast drugiego, HMS Active, 16 września 2023.
Zdjęcia: Babcock International
W uroczystości wzięli udział przedstawiciele producenta, rządu brytyjskiego, królewskiej marynarki wojennej (Royal Navy), związków zawodowych i goście z międzynarodowego przemysłu i sił zbrojnych (zapewne z Polski, choć komunikat tego nie precyzuje – przyp. red.).
Przy okazji poinformowano, że budowa kadłuba pierwszej fregaty zbliża się do końca, wraz z dostarczeniem ostatniego bloku konstrukcyjnego w hali montażowej w Rosyth, obok budowanego drugiego okrętu.
Dyrektor generalny Babcock, David Lockwood, powiedział:
Dziś z dumą świętujemy kolejny kamień milowy w tym ważnym programie Royal Navy. Te fregaty odegrają znaczącą rolę w ochronie Wielkiej Brytanii i wspieraniu międzynarodowych partnerskich operacji. Ten program jest prawdziwą demonstracją suwerennych zdolności budowy okrętów przez Wielką Brytanię i przynosi pozytywny wpływ na gospodarkę w Szkocji i społecznościach w całej Wielkiej Brytanii. To zaszczyt dla naszych zespołów w Babcock, że możemy dostarczać te platformy dla kraju.
Projekt typu 31 Inspiration bazuje na Arrowhead 140 (bazującym z kolei na duńskich fregatach typu Iver Huitfeld) i został także wybrany w polskim programie Miecznik (trzy okręty) oraz w indonezyjskim programie Merah Putih (dwa okręty).
Jak poinformowano, w celu wsparcia realizacji brytyjskiego programu, spółka utworzy 1000 nowych stanowisk pracy w Rosyth w ciągu najbliższych 4 lat, w tym zapewniając 400 staży i 350 etatów dla pracowników wsparcia produkcji, wykwalifikowanych inżynierów, rzemieślników i absolwentów. W tym roku do zakładu dołączyło ponad 100 nowych praktykantów i absolwentów.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Wielkiej Brytanii ds. sił zbrojnych Luke Pollard powiedział:
Ten rząd jest zobowiązany do zapewnienia Wielkiej Brytanii bezpieczeństwa w kraju i siły za granicą. Te fregaty będą stanowić serce floty Royal Navy, odstraszając agresję i wspierając nasze wojsko. Dzisiejszy ważny kamień milowy to wsparcie misji rządu w zakresie rozwoju gospodarki poprzez wspieranie tysięcy miejsc pracy w Szkocji i w całej Wielkiej Brytanii. Kluczowym elementem programu Type 31 jest możliwość współpracy z rządem Wielkiej Brytanii w celu zabezpieczenia szeregu możliwości eksportowych, co dodatkowo wesprze gospodarkę i miejsca pracy w Wielkiej Brytanii. Arrowhead 140, podstawowy projekt Type 31, został już pomyślnie wyeksportowany do Indonezji i Polski, a oba programy są już w trakcie realizacji w na miejscu.
Opis
We wrześniu 2019 ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii poinformowało, że zwycięzcą w programie fregat typu 31 zostało konsorcjum Team 31, złożone ze spółek Babcock, BMT Defence Services, Ferguson Marine, Harland and Wolff, Odense Maritime Technology (OMT) i Thales. Zaoferowało ono okręty projektu Arrowhead 140 opracowany przez OMT. Wartość podpisanej umowy wyniosła 1,25 mld GBP.
Koncepcja Arrowhead 140 zakłada okręt o długości 138,7 m, szerokości 19,8 m, zanurzenia 4,8 m i wyporności 5700 t. Załogę ma stanowić do 100 oficerów i marynarzy, a na pokładzie znajdzie się miejsce dla 60 marines. Cztery silniki wysokoprężne Rolls Royce/MTU 20V 8000 M71 o mocy 32,8 MW i cztery generatory Rolls Royce/MTU 16V 2000 M41B o mocy 3,6 MW w układzie CODAD zapewnią zasięg do 9300 mil morskich przy prędkości 18 w (prędkość maksymalna 28 w.). Moc będzie przenoszona na wały napędowe MAN Alpha VBS Mk 5 CP. Okręt przyjmie maksymalnie 15-tonowy śmigłowiec (Merlin lub Wildcat), a także cztery łodzie RHIB typu Pacific 24 lub sześć standardowych kontenerów ISO (przewidziano miejsce dla bezzałogowych systemów nawodnych i podwodnych).
Uzbrojenie przeciwlotnicze będzie składać się z 24 pocisków rakietowych MBDA Sea Ceptor, z możliwością zwiększenia ich liczby do 32. Uzbrojenie dodatkowe to jedna 57-mm armata morska Bofors 57 Mk3 i dwie 40-mm Bofors 40 Mk4, które dostarczy BAE Systems, a także po cztery 7,62-mm karabiny maszynowe ogólnego przeznaczenia i napędowe (razem osiem).
Przewidziano także pakiet czujników wraz z systemami zbierania, dystrybucji i analizy informacji Babcock iFrigate TM, system walki i dowodzenia Thales Tacticos oraz otwartą architekturę do dalszych modyfikacji i integracji. W okrętach typu 31 Inspiration przewidziano integrację radaru dozoru przestrzeni powietrznej i powierzchni morza Thales NS110 3D, mostku nawigacyjnego Raytheon Warship Integrated Navigation and Bridge System, radarów nawigacyjnych Terma Scanter i Raytheon NSX, dwóch systemów optoelektronicznych Thales Mirador Mk2, systemu łączności satelitarnej Viasa oraz walki radioelektronicznej Thales Vigile-D.
“Formidable means unstoppable. It means one of the best. Powerful and capable. A force for good. Type 31 is just that.” Today we’re cutting steel on HMS Formidable, marking the start of the build of the third of five Inspiration Class frigates in Rosyth. https://t.co/SXhe4NvamU pic.twitter.com/eGe3JPwPsb
— Babcock International (@Babcockplc) October 9, 2024
AKTUALIZACJA
Zgodnie z oczekiwaniami, w uroczystości w stoczni Rosyth brali udział przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Komunikat PGZ:
Plany dalszej strategicznej współpracy w ramach Programu Miecznik w Polsce oraz w regionie Europy Północnej pomiędzy Babcock International Group a PGZ i PGZ Stocznia Wojenna – to główne tematy rozmów przed uroczystym cięciem blach na trzecią fregacie Type 31 Inspiration, HMS Formidable, które odbyło się 9 października 2024 r. na terenie stoczni Babcock w Rosyth w Szkocji. David Lockwood, Dyrektor Generalny Babcock International Group oraz Sir Nick Hine, nowo mianowany Dyrektor Generalny Babcock Marine gościli Jana Grabowskiego, Członka Zarządu PGZ odpowiedzialnego za obszar morski, Rogera Burek-Borsa, Dyrektora Pionu Projektów Morskich oraz Grzegorza Sowę, Dyrektora Programu Miecznik wraz z kierownictwem PGZ Stoczni Wojennej – Marcinem Ryngwelskim, Prezesem Zarządu oraz Beatą Koniarską, Członkinią Zarządu i Zastępcą Prezesa Zarządu.
Wydarzenie było również okazją dla polskiej delegacji do odwiedzenia Babcock Venturer Building, aby zobaczyć postęp prac przy budowie pierwszej i drugiej fregaty dla Royal Navy, a także kolejną szansą na dalsze dzielenie się wiedzą z realizacji programu Type 31 z Konsorcjum PGZ-Miecznik.
Kluczowe wnioski ze spotkania w Rosyth obejmują dalsze wsparcie Babcocka w programie budowy wielozadaniowych fregat proj. 106 w Polsce, ale także wspólne plany zacieśniania współpracy i rozwoju partnerstwa na linii Rosyth-Gdynia w celu wskazania możliwości szerszej współpracy w zakresie domeny morskiej.
Cieszymy się z postępów w budowie brytyjskiego członka rodziny Arrowhead, do której zaliczają się zarówno okręty Type 31, jak i nasze fregaty wielozadaniowe Miecznik. Polsko-brytyjska współpraca w tym obszarze to doskonała okazja dla naszych przedsiębiorstw do zacieśnienia relacji, które przełożą się na wzrost bezpieczeństwa [regionu], co jest zbieżne z celami zarówno PGZ jak i Babcock. Wierzymy, że dzięki współpracy będziemy w stanie odpowiadać nie tylko na potrzeby naszych ojczyzn i naszych sił morskich, ale także naszych sojuszników, oferując wspólnie rozwiązania i usługi z obszaru morskiego – podkreślił Jan Grabowski, Członek Zarządu PGZ.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.