We wtorek, 12 listopada 2024, na rozpoczętych 15. targach lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) w Zhuhai k. Hongkongu, państwowa spółka AVIC (Aviation Industry Corporation of China) zaprezentowała pełnowymiarową makietę koncepcji samolotu wielozadaniowego 6. generacji o nazwie White Emperor lub Baidi, która powstała w ramach projektu Nantianmen – jest to inicjatywa badawczo-edukacyjna poświęcona przyszłym technologiom.
Jednak, zgodnie z informacjami chińskiego dziennika The South China Morning Post, powołującego się na Voice of China (część państwowej telewizji CCTV) samolot, jeśli powstanie w przyszłości, ma być zdolny nie tylko do lotu ponaddźwiękowego, ale także… do lotu w kosmos (a cytując dosłownie: zdolny do lotów poza atmosferą Ziemi). Ciężko to jednak skomentować, gdyż samolot kosmiczny wymagałby napędu rakietowego, a nie turboodrzutowego.
Z pozostałych ujawnionych informacji, wiadomo, że koncepcja zakłada trapezoidalne dwusegmentowe skrzydło o różnym nachyleniu, statecznik ogonowy w kształcie spłaszczonej litery V i dodatkowe usterzenie typu kaczka. Uwagę zwraca też interesująca osłona kabiny pilota (pilotów?), co zdaje się miałoby potwierdzać zdolność do lotu kosmicznego. Ogólnie rzecz biorąc kadłub jest mocno wydłużony, zoptymalizowany zarówno pod kątem dużych prędkości, jak i cech zredukowanego przekroju radarowego (stealth).
Obok makiety samolotu zaprezentowano także kierowane uzbrojenie rakietowe, które jak można przypuszczać, miałoby być przenoszone w wewnętrznych komorach uzbrojenia. Jak poinformowano, projekt przeszedł kompleksową modernizację pod względem awioniki i systemów pokładowych. Celem jest poprawa interfejsu człowiek-maszyna (HMI, Human-Machine Interface), usprawnienie procesów eksploatacji oraz zwiększenie wydajności.
Spekuluje się, że integracja elementów uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji) i ulepszonych możliwości syntezy danych jest prawdopodobnie priorytetem w rozwoju tego projektu. Pozwoliłoby to na lepszą integrację informacji z różnych czujników i koordynację z bezzałogowymi systemami powietrznymi, czyli tzw. lojalnymi skrzydłowymi (Loyal Wingman), co jest cechą charakterystyczną koncepcji samolotów 6. generacji.
Co ciekawe, nie jest to pierwsza koncepcja z Chińskiej Republiki Ludowej. W lutym 2019 główny konstruktor 611. Instytutu Badawczo-Rozwojowego z Chengdu, Wang Haifeng zapowiedział, że najpóźniej do 2035 w Chinach zostanie opracowany myśliwiec wielozadaniowy 6. generacji. Jako kluczowe cechy takiej konstrukcji wskazał algorytmy uczenia maszynowego, zdalną kontrolę bezpilotowców czy też dalsze obniżenie sygnatury radarowej.
Wśród innych technologii, które mogą zostać wykorzystane w takim projekcie wskazał koncepcję silnika o zmiennym stosunku obiegu zimnego do gorącego (Variable Cycle Engine, VCE), systemy broni laserowej i hipersonicznej czy możliwość kontroli tzw. roju bezzałogowców.
We wrześniu 2018 spółka AVIC informowa o zakończeniu prac nad budową 6620-tonowego tunelu aerodynamicznego transonicznego FL-62 o pojemności 17 000 metrów sześciennych, który ma mieć kluczowe znaczenie w projektowaniu przyszłego myśliwca kolejnej generacji.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.