Przejdź do serwisu tematycznego

Bułgaria zatwierdziła zakup Strykerów

Parlament Bułgarii przegłosował propozycję ministerstwa obrony dotyczącą zakupu 183 amerykańskich kołowych transporterów opancerzonych Stryker, w tym w wersji bojowego wozu piechoty.

W czwartek, 9 listopada, Zgromadzenie Narodowe (parlament) Bułgarii przegłosowało propozycję ministerstwa obrony dotyczącą zakupu 183 amerykańskich kołowych transporterów opancerzonych Stryker, w tym w wersji bojowego wozu piechoty M1126 Stryker Infantry Carrier Vehicle-Dragoon. Władze w Sofii otrzymały zgodę USA na zakup pojazdów 1 września br. (Zgoda na 183 Strykery dla Bułgarii).

Stryker Dragoon to zmodernizowany wariant kołowego transportera opancerzonego M1126 Stryker. Wóz został wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Kongsberg Protector MCT-30 z 30-mm armatą ATK XM813. Uzbrojenie dodatkowe to 7,62-mm karabin maszynowy M240 i wyrzutnie granatów dymnych M6. Wieża została w pełni zintegrowana z nowym stanowiskiem dowódcy, a modyfikacjom uległ również zespół napędowy oraz część kadłuba / Zdjęcie: US Army

W głosowaniu za opowiedziało się 135 deputowanych, natomiast przeciw 55, przy nieobecności dwóch deputowanych. Przeciwko zakupowi głosowali deputowani z prokremlowskiej nacjonalistycznej partii Odrodzenie i lewicowej Bułgarskiej Partii Socjalistycznej.

Projekt zakupu ma kosztować 2,2 mld BGN (4,99 mld zł), przy czym oddzielnie dodatkowe 300 mln BGN (680 mln zł) zostanie przeznaczone na zakup amunicji. Płatności mają zostać rozłożone na lata 2023-2027, w tym największe kwoty, po 600 mln BGN, w latach 2024 i 2025. Dostawy pojazdów mają rozpocząć się w pierwszym kwartale 2025 i zakończyć w pierwszym kwartale 2028.

Co istotnie, w państwowych zakładach zbrojeniowych Terem – Holding Ead w miejscowości Tyrgowiszte w północno-wschodniej Bułgarii, zostanie stworzone centrum serwisowe pojazdów ICV Stryker, nie tylko bułgarskich wojsk lądowych (Suchoputni voiski na Bulgarija), ale jako ogólnoeuropejski ośrodek tego typu. W ostatnim czasie na zakup zdecydowała się Macedonia Północna (54 egzemplarze), a do Ukrainy trafiły one jako pomoc materiałowa rządu amerykańskiego (189 egzemplarzy, w tym w wariancie inżynieryjnym M1132 ESV z trałem przeciwminowym LWMR). Oprócz tego, w ramach offsetu, około 40% roboczogodzin przy produkcji pojazdów zostanie wykonanych na terytorium Bułgarii.

Przypomnijmy, że rząd w Sofii wnioskował o możliwość zakupu 183 platform Stryker, w tym 90 kołowych bojowych wozów piechoty M1296 Infantry Carrier Vehicles-Dragoon (ICVD), 17 transporterów piechoty M1126 ICV, 9 wozów inżynieryjnych M1132 ESV, 33 wozów dowodzenia M1130 CV, 24 wozów ewakuacji medycznej M1133 MEV i 10 wozów rozpoznania skażeń M1135 NBCRV. Ponadto, wnioskowano m.in. o 5 ciężkich samochodów transportowych HEMMT w wersji lekkiego transportera LET (Light Equipment Transports), 5 modułowych systemów ewakuacji technicznej MCRS (Modular Catastrophic Recovery System), 2 samochody ciężarowe M1120A4 HEMTT w wersji samozaładowczej i 5 holowników M984A4 Wrecker HEMTT. Wraz z pakietem dodatkowym, obejmującym uzbrojenie, wsparcie logistyczne i serwisowe, całość wyceniono na maksymalnie 1,5 mld USD (6,21 mld zł).

Od 19 lipca 2019 Bułgaria poszukiwała dostawcy 150 kołowych transporterów opancerzonych w układzie napędowym 8×8, w tym 90 z załogową wieżą z 30-mm armatą automatyczną jako kołowe bojowe wozy piechoty oraz 60 pojazdów specjalistycznych. Wozy miałyby trafić na wyposażenie trzech batalionowych grup bojowych w ramach brygady zmechanizowanej wojsk lądowych jako następcy pojazdów BTR-60PB, zmodernizowanych BTR-60PB-MD oraz wozów rozpoznawczych BRDM-2.

5 października 2020 informowano, że do dalszego etapu programu przeszły oferty fińskiej spółki Patria z AMV XP i europejskiego konsorcjum General Dynamics European Land Systems (GDELS) z Piranha 5. Odrzucono oferty francuskiej spółki Nexter Systems z VBCI 3030 (Véhicule Blindé de Combat d’Infanterie) i niemiecko-niderlandzkiej spółki joint venture ARTEC z GTK Boxer (AMV XP i Piranha 5 w programie bułgarskich KTO).

Umowę planowano zawrzeć w 2021, ale na przeszkodzie stanęła pandemia COVID-19. Później ówczesny rząd stwierdził, że oferty przekraczają budżet o ponad 40% i optowano za opracowaniem rodzimego rozwiązania z udziałem partnera zagranicznego. Obecny rząd podjął decyzję o negocjowaniu zakupu pojazdów z USA.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X