Przejdź do serwisu tematycznego

Budowa nowego doku pływającego w rosyjskiej stoczni Siewmasz

Serwis prasowy rosyjskiej stoczni OAO PO Siewmasz w Siewierodwinsku poinformował o rozpoczęciu budowy nowego doku pływającego do wodowania okrętów podwodnych o napędzie jądrowym.

W piątek, 27 października, serwis prasowy rosyjskiej stoczni OAO PO Siewmasz (Zjednoczenie Produkcyjne Północne Zakłady Budowy Maszyn) w Siewierodwinsku poinformował o rozpoczęciu budowy nowego doku pływającego do wodowania okrętów podwodnych o napędzie jądrowym. Zastąpi od użytkowany od 1980 dok Suchona projektu 2121.

Wizualizacja nowego doku pływającego / Grafika: OAO PO Siewmasz

Umowa na projekt nowego doku pływającego została zawarta w 2020 pomiędzy stocznią OAO PO Siewmasz a Centralnym Morskim Biurze Konstrukcyjnym (CMKB) OAO Ałmaz z St. Petersburga, które ma doświadczenie w tego typu obiektach. Prace projektowe sfinalizowano w czerwcu 2023, co pozwoliło na rozpoczęcie opracowywania dokumentacji technicznej.

Według zastępcy głównego projektanta stoczni OAO PO Siewmasz Romana Pugina budowa nowego doku pływającego nie jest projektem seryjnym, więc można ją nazwać wyjątkową. Będzie to również jeden z największych cywilnych obiektów zbudowanych przez przedsiębiorstwo z Siewierodwinska.

Dok Suchona był wykorzystywany w czasach ZSRS do wyprowadzania z hal montażowych i wodowania strategicznych okrętów podwodnych projektu 941 Akuła (w kodzie NATO: Typhoon) i 667BDRM Delfin (Delta IV) oraz uderzeniowych projektu 949 Antiej (Oscar II). Współcześnie wspiera budowę strategicznych okrętów podwodnych projektu 955 Boriej (Dolgorukiy) i uderzeniowych projektu 885 Jasień (Severodvinsk) (Rosja: Największy okręt podwodny na świecie wycofany, K-329 Biełgorod w rosyjskiej służbie, Nowe atomowe okręty rosyjskiej marynarki wojennej).

Początkowo rozważano modernizację doku Suchona, ale po analizach stwierdzono, że bardziej ekonomiczna będzie budowa nowego obiektu o zbliżonych charakterystykach. Zasadniczą różnicą będzie brak składanego dachu, złożonego z segmentów w kształcie łuku. W przypadku doku Suchona służy on nie tylko do osłony przed warunkami atmosferycznymi, ale także zwiadem satelitarnym państw Zachodu.

Dok Suchona ma 25 000 ton nośności, 202,5 m długości i 42 m szerokości całkowitej, natomiast pokład roboczy ma 175 m długości i 28 m szerokości. Z kolei, po zanurzeniu doku, maksymalny dopuszczalny poziom wody nad kilblokami to 13,3 m. W związku z tym, że wszystkie systemy hydrauliczne, w tym dźwigi stoczniowe, zostały zaprojektowane do współpracy z dokiem Suchona, nowy obiekt będzie miał zbliżone wymiary, celem uniknięcia poważnych prac modernizacyjnych.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X