Na rozpoczętej wczoraj Międzynarodowej Wystawie i Konferencji Obronnej IDEX 2025 w Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, polska spółka Flaris, której połowa udziałów należy do emirackiej grupy EDGE, zaprezentowała bojowy bezzałogowy statek powietrzny Sinyar LAR3P zbudowany na bazie załogowego samolotu dyspozycyjnego LAR1.
Samolot zadebiutował podczas targów lotniczych Dubai Airshow, 13-17 listopada 2023, także w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Jak wspomniano bazuje na płatowcu załogowego samolotu, który wszedł do sprzedaży w kwietniu 2024 w wariantach: patrolowym LAR1 OPV i transportowym LAR1 CARGO (prototyp oblatano 5 kwietnia 2019 z portu lotniczego Zielona Góra-Babimost, a sam projekt został ujawniony w 2013 przez ówczesną spółkę Metal Master).
Zgodnie z informacjami producenta, prezentowany w ZEA bezzałogowiec dalekiego zasięgu zaprojektowany do misji zwiadu, obserwacji i rozpoznania (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance, ISR) oraz misji uderzeniowych.
Może zostać szybko przygotowany do misji, charakteryzuje się szybkich wznoszeniem (30 m/s), aby szybko osiągnąć odpowiedni pułap obserwacji i zredukować prędkość w celu dłuższego krążenia. Jest to samolot krótkiego startu i lądowania, nawet z nieutwardzonych pasów startowych, zdolny do osiągania prędkości przelotowej Ma0,7.
Według producenta, ta ekonomiczna platforma jest najlżejszym i najszybszym bezzałogowym statkiem powietrznym klasy bojowej na rynku i jest łatwa w transporcie dzięki odłączanym skrzydłom, w których umieszczono dodatkowe zbiorniki paliwa. Zapewnia to długotrwałość lotu do 18 godzin i osiągnięcie maksymalnego pułapu 12 192 m (40 000 stóp) – jest napędzany pojedynczym silnikiem turboodrzutowym Williams FJ33-5A (w tej wersji produkowanym od 2016).
Samolot ma 8,7 m rozpiętości skrzydeł, 8,3 m długości oraz maksymalną masę startową 2200 kg, w tym 610 kg to ładowność. Osiąga maksymalną prędkość 650 km/h (350 w.), a sterowanie odbywa się za pomocą łącza satelitarnego.