3 grudnia br. turecka spółka Baykar Makina oblatała pierwszy prototyp odrzutowego bojowego bezzałogowca Bayraktar Kızılelma, znanego wcześniej jako MİUS (Muharip İnsansız Uçak Sistemi, tur. bojowy bezzałogowy system powietrzny). Drugi prototyp zaprezentowano 26 sierpnia br. (Drugi prototyp odrzutowego bezzałogowca Bayraktar Kızılelma).
Turecka spółka Baykar Makina oblatała pierwszy prototyp odrzutowego bojowego bezzałogowca Bayraktar Kızılelma, znanego wcześniej jako MİUS / Zdjęcie: Baykar Makina
Zgodnie z krótką informacją, po zakończeniu prób naziemnych, z sukcesem prototyp wykonał pierwszy lot na niskim pułapie, po czym wylądował.
Bayraktar Kizilelma będzie to napędzany silnikiem odrzutowym naddźwiękowy bezzałogowy statek powietrzny zdolny do operowania z pokładów okrętów lotniczych, opracowany w ramach projektu MİUS.
Po ujawnieniu projektu 20 lipca, niedługo, bo już 4 sierpnia 2021 zatwierdzono wstępny projekt płatowca projektu. Zgodnie z informacjami producenta, Bayraktar Kizilelma ma osiągać pułap praktyczny 12 000 m, przy maksymalnej masie startowej 5500 kg, z czego 1500 kg wyniesie ładowność (w tym 1000 kg na uzbrojenie).
Turkey's first Bayraktar Kizilelma fighter jet made a test flight. pic.twitter.com/55A2UL2bBJ
— NEXTA (@nexta_tv) December 3, 2022
Zakłada się trzy warianty bezzałogowca, w zależności od napędu. Kızılelma-A będzie zdolny do prędkości zbliżonych do naddźwiękowych dzięki ukraińskiemu silnikowi turbowentylatorowemu Iwczenko-Progress AL-25TLT. Kızılelma-B będzie latać z prędkością ponaddźwiękową, napędzaną ukraińskim silnikiem AL-322F i wreszcie Kızılelma-C będzie napędzany dwoma silnikami AL-322F. Nie wykluczono także zastosowania w przyszłości rodzimych silników TEI TF-6000. Kızılelma-B będzie wyposażony zatem w silnik o 2,5-krotnie większym ciągu, co znacznie odróżnia go pod względem parametrów technicznych od Kızılelma-A. Dzięki temu będzie możliwy start z pokładu nowego śmigłowcowca desantowego TCG Anadolu (L-400) bez konieczności wykorzystania katapulty, a dzięki rampie startowej (Próby stoczniowe Anadolu).
Bezzałogowiec będzie docelowo charakteryzować się w pełni autonomiczny startem i lądowaniem, zredukowanym przekrojem radarowym (RCS, Radar Cross-Section), dużą zwrotnością, działaniem w zasięgu (LOS) i poza zasięgiem wzroku (BLOS), możliwość startu i lądowania z lotniskowców i innych okrętów lotniczych z płaskim pokładem, wysoką świadomością sytuacyjną dzięki radarowi AESA z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym i wewnętrznymi komorami uzbrojenia.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.