W czwartek, 18 kwietnia 2024, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż do Argentyny samolotu transportowego Basler BT-67 w pakiecie za maksymalnie 143 mln USD (578,21 mln zł) (Pierwsze eks-duńskie F-16 w argentyńskich barwach).
Basler BT-67 należący do Polar Research Institute of China z Szanghaju / Zdjęcie: Basler Turbo Conversions
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Buenos Aires wnioskował o możliwość zakupu pojedynczego samolotu, zapasowych silników turbośmigłowych Pratt & Whitney PT-6A-67R, części zamiennych i naprawczych, materiałów eksploatacyjnych, akcesoriów oraz usług napraw i zwrotów, głównych modyfikacji i wsparcia eksploatacji, sprzętu i wsparcia obsługi naziemnej, publikacji jawnych i dokumentacji technicznych, opłat za uczestnictwo w Programie Koordynacji Technicznej, badań i ankiet, wsparcia dostaw i transportu, szkolenia personelu i sprzętu szkoleniowego usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego rządu USA i wykonawcy umowy (Basler Turbo Conversions z Oshkosh w Wisconsin) oraz innych powiązanych elementów logistyki i wsparcia programu.
Jak czytamy, samolot trafi do składu argentyńskich wojsk lotniczych (Fuerza Aérea Argentina, FAA) zapewniając dodatkowe zdolności w zakresie operacji zrzutów ładunków i transportu powietrznego w misjach w rejonie Antarktydy w sezonie zimowym (Media: Argentyńskie Mi-171E jako pomoc wojskowa dla Ukrainy).
Basler BT-67 należący do Alfred Wegener Institute, Helmholtz Centre for Polar and Marine Research
Basler BT-67 wywodzi się z konstrukcji Douglas DC-3/C-47 Dakota. Otrzymał nowy napęd, wydłużony kadłub, wzmocniony płatowiec, nowoczesną awionikę oraz zmodyfikowanie skrzydła i ich końcówki. Od oblotu prototypu w 1990 zbudowano 67 egzemplarzy, głównie do zadań transportowych, badawczych i naukowych. Samoloty trafiły do wojsk lotniczych Kolumbii, Salwadoru, Gwatemali, Mali, Mauretanii i Tajlandii. Znalazły też odbiorców cywilnych w Australii, Kanadzie, Chinach, Niemczech i USA.
Do podobnej roli, jak w przypadku przyszłego argentyńskiego egzemplarza, BT-67 do misji w rejonie obu biegunów ziemskich są używane przez chiński Polar Research Institute of China, australijski AAD (Australian Antarctic Division), niemiecki Alfred Wegener Institute, Helmholtz Centre for Polar and Marine Research czy kanadyjskie Kenn Borek Air, ALCI Aviation i North Star Air.
Basler BT-67 należący do Australian Antarctic Division / Zdjęcie: Chris Wilson, Ministerstwo ds. Zmian Klimatu, Energii, Środowiska i Wód Australii
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.