3 listopada br. spółka BAE Systems poinformowała o otrzymaniu trzech zleceń o łącznej wartości 9 mln USD (35,1 mln zł) od Dowództwa Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) na opracowanie technologii autonomicznych A-Team (Advanced Teaming Demonstration) na potrzeby programów śmigłowcowych nowej generacji FVL (Future Vertical Lift) (BAE Systems dołącza do programu Vanguard Skyborg, 2020-10-23).
BAE Systems otrzymała kilka zleceń na opracowanie technologii autonomicznych A-Team na potrzeby programów śmigłowcowych nowej generacji amerykańskich wojsk lądowych FVL, a więc śmigłowców rozpoznawczo-uderzeniowych o kr. FARA i wielozadaniowych o kr. FLRAA / Grafika: BAE Systems
BAE Systems otrzymał zlecenia w trzech z czterech obszarów tematycznych inicjatywy A-Team, mającej na celu zwiększenie zdolności operowania zespołu złożonego z załogowego i bezzałogowego statku latającego (MUM-T, Manned-UnManned Teaming): w zakresie elementów programu dotyczącego interfejsu człowiek-maszyna, zarządzania zasobami platform i zarządzania świadomością sytuacyjną. Jego celem jest stworzenie zautomatyzowanego systemu kierowania rojami bezzałogowych statków latających (bsl) do prowadzenia rozpoznania pola walki. Dostarczony zostanie wysoce zautomatyzowany system zapewniający świadomość sytuacyjną, przetwarzanie informacji, zarządzanie zasobami i podejmowanie decyzji wykraczające poza ludzkie możliwości (Bezzałogowce dla śmigłowców US Army, 2020-08-27).
Pracami w ramach A-Team pokieruje wyspecjalizowana komórka badawczo-rozwojowa spółki BAE Systems o nazwie FAST Labs z Burlington w stanie Massachusetts. Chris Eisenbies, dyrektor programowy w dziale autonomii i kierowania w FAST Labs, stwierdził, że w przyszłych konfliktach zbrojnych będą brały udział zespoły złożone z załogowych i bezzałogowych statków powietrznych o zwiększonej automatyzacji, co pomoże zapewnić sukces misji w bardzo trudno dostępnych środowiskach.
W prace zostanie zaangażowany również dział biznesowy systemów dowodzenia, kierowania, łączności, komputeryzacji, wywiadu, obserwacji i rozpoznania (C4ISR) w San Diego w stanie Kalifornia, który wykorzysta dziesięciolecia swoich doświadczeń w dziedzinie pionierskich technologii autonomicznych (BAE Systems w drugim etapie programu US Army DCGS, 2020-07-25).
Program wykorzysta laboratorium środowiska kabiny załogi śmigłowca przyszłości o otwartej architekturze (Future Open Rotorcraft Cockpit Environment Lab) do przeprowadzania prób symulacyjnych i zademonstrowania produktów różnych dostawców, które potem mogą zostać zaimplementowane w programie FVL. Inicjatywa FVL obejmuje obecnie rozwój nowych śmigłowców rozpoznawczo-uderzeniowych o kryptonimie FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) i wielozadaniowych o kryptonimie FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft) (FARA: Dalsze prace przy Bell 360 Invictus, 2020-09-10; Bell i Sikorsky w kolejnym etapie FARA, 2020-03-26).