Przejdź do serwisu tematycznego

BAE Systems zaprezentowała nową koncepcję samolotu 6. generacji GCAP

W przeddzień rozpoczynających się dziś międzynarodowych pokazów lotniczych Farnborough International Airshow 2024 w Wielkiej Brytanii, spółka BAE Systems zaprezentowała nową koncepcję samolotu 6. generacji GCAP.

W niedzielę, 21 lipca 2024, w przeddzień rozpoczynających się dziś międzynarodowych pokazów lotniczych Farnborough International Airshow 2024 w Wielkiej Brytanii, spółka BAE Systems zaprezentowała nowy model koncepcyjny samolotu wielozadaniowego 6. generacji rozwijanego w ramach brytyjsko-włosko-japońskiego programu GCAP (Global Combat Air Programme).

Zdjęcie: BAE Systems

Trzej partnerzy rządowi, skupieni w ramach powołanej 14 grudnia 2023 Międzynarodowej Organizacji Rządowej GCAP (Global Combat Air Programme – GCAP International Government Organisation; w skrócie GIGO) i ich główni partnerzy przemysłowi: BAE Systems (Wielka Brytania), Leonardo (Włochy) i Mitsubishi Heavy Industries (Japonia), po raz pierwszy wystąpią razem na wystawie Farnborough i zaprezentują znaczące postępy, jakie czynią, aby przyspieszyć opracowanie bojowego samolotu nowej generacji.

Nowy model koncepcyjny prezentowany od dziś w hali 5 charakteryzuje się znacznie bardziej rozwiniętą konstrukcją i rozpiętością skrzydeł większą niż poprzednie koncepcje, co ma na celu poprawę aerodynamiki przyszłego samolotu bojowego.

Inżynierowie z BAE Systems, Leonardo i Mitsubishi Heavy Industries współpracują w ramach umowy o współpracy nad projektowaniem i rozwojem przyszłego samolotu bojowego, korzystając z szeregu innowacyjnych narzędzi i technik cyfrowych, w tym modelowania komputerowego i rzeczywistości wirtualnej, aby udoskonalić projekt samolotu w fazie koncepcyjnej.

W ciągu 18 miesięcy od uruchomienia GCAP ściśle współpracowaliśmy z naszymi partnerami przemysłowymi we Włoszech i Japonii w ramach umowy o współpracy, a także z trzema rządami, aby zrozumieć i dostosować wymagania dotyczące samolotu bojowego nowej generacji. Nowy model, zaprezentowany na międzynarodowych pokazach lotniczych Farnborough, pokazuje znaczny postęp w projektowaniu i koncepcjach tego przyszłego myśliwca. Będziemy nadal testować i rozwijać projekt w miarę zbliżania się do kolejnej fazy programu – powiedział Herman Claesen, dyrektor zarządzający Future Combat Air Systems w BAE Systems.

Tempo realizacji programu jest niezwykłe i opiera się na solidnych podstawach i dziedzictwie przemysłowym w każdym kraju oraz na partnerstwie pod przewodnictwem rządu. Od podpisania porozumienia w grudniu 2023 w programie zaobserwowano duże zaangażowanie każdego partnera. Każdy z nich wnosi inne, ale uzupełniające się cechy i wymagania. Obecnie ściśle współpracujemy, aby wymieniać wiedzę, stawiać czoła wspólnym wyzwaniom i osiągać wspólne cele. Program jest niezwykle ważny dla Włoch, dla Leonardo, w tym dla naszej firmy z siedzibą w Wielkiej Brytanii, a także dla szerszego włoskiego przemysłu. GCAP reprezentuje przyszłość lotnictwa bojowego z perspektywy Systemu Systemów dla przyszłych pokoleń – podkreślił Guglielmo Maviglia, dyrektor Global Combat Air Programme w Leonardo.

MHI traktuje każdy projekt jako cenną okazję do pogłębienia swojej wiedzy. W szczególności, ponieważ GCAP jest wspólnym programem rozwojowym obejmującym trzy kraje, realizowanym przez Japonię, Wielką Brytanię i Włochy, spodziewamy się uzyskać lepsze wyniki i głębszą wiedzę niż kiedykolwiek wcześniej, łącząc różne kultury, doświadczenia i wiedzę z trzech zaangażowanych branż. Mam również nadzieję, że program GCAP, przy szerokim udziale japońskich firm obronnych, będzie sprzyjał innowacjom w sektorze przemysłowym kraju, takim jak transformacja cyfrowa, a także rozwój zasobów ludzkich w obszarze nauki i technologii – dodał Hitoshi Shiraishi, starszy kierownik ds. programu GCAP w Mitsubishi Heavy Industries.

Program GCAP został uruchomiony 9 grudnia 2022 i zastąpił wcześniejsze narodowe inicjatywy, brytyjski Tempest i japoński F-X. Nowy samolot zastępował obecnie eksploatowane Eurofighter Typhoon (przez Wielką Brytanią i Włochy) oraz F-15J/DJ Eagle i F-2 (przez Japonię) oraz uzupełni obecnie wdrażane przez trzy państwa samoloty wielozadaniowe 5. generacji F-35 Lightning II. Zakłada się również opracowanie bojowego bezzałogowego statku latającego (bbsl), tzw. lojalnego skrzydłowego wraz z uzbrojeniem. Wcześniej zainteresowana udziałem była Szwecja, ale w ub. r. ogłoszono, że Sztokholm sam opracuje następcę JAS 39 Gripen, a 22 marca br. wybrano spółkę Saab Defence and Security jako koordynatora prac.

Oprócz trzech wymienionych spółek – liderów programu, jak czytamy w oddzielnym komunikacie prasowym Leonardo, podwykonawcami zostały: Avio Aero (Włochy), ELT Group (Włochy), IHI (Japonia), MBDA (Włochy i Wielka Brytania), Mitsubishi Electric (Japonia) i Rolls-Royce (Włochy).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X