W poniedziałek, 25 listopada 2024, spółka BAE Systems zademonstrowała demonstrator dużego, autonomicznego bezzałogowego okrętu podwodnego Herne klasy XLAUV (Extra Large Autonomous Underwater Vehicle), opracowanego we współpracy z kanadyjską Cellula Robotics.
Demonstracja odbyła się w nieujawnionej lokalizacji u wybrzeży południowej Anglii. Krótkie nagranie wideo z testów zanurzenia prototypu jest dostępne TUTAJ.
Jednostka została opracowana przez zespół inżynierów BAE Systems z Portsmouth oraz wspomnianej kanadyjskiej spółki Cellula Robotics. Bezzałogowiec został zaprojektowany do celów wojskowych, przede wszystkim do monitorowania i pomocy w ochronie podwodnej infrastruktury na rozległych obszarach dna morskiego, wsparcie prowadzenia walki z okrętami podwodnymi oraz prowadzenie cichego zwiadu i rozpoznania, dzięki niskim sygnaturom.
Podczas pierwszych prób morskich przeprowadzonych na początku tego miesiąca, Herne przeprowadził wstępnie zaprogramowaną misję zwiadu, obserwacji i rozpoznania (ISR). Został wyposażony w niezależny od platformy, autonomiczny i precyzyjny system sterowania Nautomate. Nastąpiło to po udanych próbach tej technologii na niesprecyzowanym okręcie nawodnym na początku tego roku.
Scott Jamieson, dyrektor zarządzający działu Maritime Services w BAE Systems powiedział:
Bezzałogowiec Herne zmienia zasady gry w walce podwodnej. Oferuje autonomiczna platformę, która zwiększy możliwości jednostek załogowych, dzięki szerokiemu zakresowi misji, chroniąc marynarzy przed niebezpieczeństwem narażania ich życia itd.
Jak dodano, system sterowania Nautomate może zostać dodatkowo zintegrowany na istniejących lub nowo budowanych okrętach, dzięki któremu uzyskają opłacalne zdolności do autonomicznego działania na większą skalę, wydłużoną czas misji eliminując potrzebę obsługi przez ludzkie załogi w trudnych lub niebezpiecznych warunkach. Może to zwolnić wykwalifikowany personel, aby mógł skupić się na zadaniach, które wymagają ich większego zaangażowania.
Dodatkową zaletą autonomii podwodnej jest to, że bez konieczności uzupełniania zapasów lub przenoszenia systemów podtrzymywania życia, Herne będzie mógł wykonywać patrole pod powierzchnią morza znacznie dłużej niż załogowy okręt podwodny.
Może być również modernizowany w miarę rozwoju nowej technologii lub sposobów pracy poprzez wykorzystanie rozwiązania na zasadzie plug-and-play, dzięki zastosowaniu systemów misji o otwartej architekturze.
Współpraca BAE Systems z Cellula Robotics trwała zaledwie 11 miesięcy, co pokazuje tempo, w jakim mogą one dostarczać systemy takie jak Herne i inne autonomiczne pojazdy dla marynarki wojennej.
Teraz, gdy technologia została pomyślnie zademonstrowana, zespół BAE Systems będzie kontynuował udoskonalanie prototypu Herne wraz z kolejnymi próbami morskimi, w zależności od wymagań klienta.