We wtorek, 9 września 2025, Departament Obrony Australii podpisał umowę o wartości 1,7 mld AUD/1,12 mld USD (4,1 mld zł) ze spółką Anduril Australia (część amerykańskiej Anduril Industries) na seryjne dostawy dużych autonomicznych bezzałogowców podwodnych dalekiego zasięgu Ghost Shark w ramach programu o kryptonimie XL-AUV (Extra Large Autonomous Undersea Vehicle).
Przypomnijmy, że spółka Anduril Australia otrzymała zamówienie o wartości ok. 140 mln AUD (wówczas 365,1 mln zł) na trzy egzemplarze pojazdów dla Królewskiej Australijskiej Marynarki Wojennej (Royal Australian Navy, RAN), z których pierwszy dostarczono 17 kwietnia 2024, a także jeden egzemplarz na testy w amerykańskiej Marynarce Wojennej (US Navy) – został dostarczony 20 sierpnia 2024. Najnowsza fotografia udostępniona przy okazji umowy (patrz zdjęcie główne) na pojazdy seryjne potwierdza zakończenie dostaw prototypów, ale w konfiguracji seryjnej,
Dokładne parametry pojazdu nie zostały dotąd ujawnione, a demonstrator technologii o nazwie Anduril Dive-LD (Dive-Large Displacement) o długości 5,6 m i wyporności 2,8 t zaprezentowano 12 grudnia 2022. Szacuje się jednak, że Ghost Shark może mieć ok. 5,8 m długości i 2 m średnicy.
Ghost Shark charakteryzuje się modułową konstrukcją, a zgodnie z wymogami zamawiającego ma realizować misje zwiadu, obserwacji i rozpoznania (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance, ISR) oraz rozpoznania radioelektronicznego/wywiadu sygnałowego (Signals Intelligence, SIGINT). Może także prowadzić działania związane z wykrywaniem okrętów podwodnych, w czym będzie wspomagany przez pasywny system sonarowy SURTASS-E (Surveillance Towed Array Sensor System-Expeditionary), który trafi na okręty nawodne. Mają być zdolne do operowania na głębokości 6000 m przez 10 dni.
Swoją konfiguracją, Ghost Shark przypomina opracowany przez Boeinga bezzałogowiec Orca na potrzeby amerykańskiego programu XLUUV (Extra Large Unmanned Underwater Vehicle), choć jest znacznie mniejszy. 17 października 2024 pierwszy z czterech prototypów ukończył swój pierwszy długi rejs. Z modułową ładownią ma 29,5 m długości i ok. 85 t wyporności. Jest również podobny do 12-metrowego prototypowego brytyjskiego Excalibur XLUUV, który w maju br. został przekazany tamtejszym siłom morskim do eksperymentalnej służby.
Co warte odnotowania, 16 stycznia 2024, podczas posiedzenia Komitetu Wojskowego NATO w Kwaterze Głównej Sojuszu w Brukseli, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego gen. Wiesław Kukuła rozmawiał z Szefem Sił Obronnych Australii adm. Davidem Johnstonem o możliwości dołączenia Polski do programu XL-AUV.
Anduril has secured a A$1.7B (US$1.2B) contract to deliver a fleet of Ghost Shark XL-AUVs to the @Australian_Navy.
This is our first international Program of Record. Production is already underway. pic.twitter.com/VZDnU9TyxR
— Anduril Industries (@anduriltech) September 10, 2025

