W poniedziałek, 19 lutego, australijski rząd federalny premiera Anthony’ego Albanese’a opublikował nieutajniony wstęp do nowego planu modernizacji technicznej królewskiej australijskiej marynarki wojennej (Royal Australian Navy, RAN). Zawiera on koncepcje pozyskania dwóch nowych typów okrętów liniowych, jednak jak również ograniczenia wdrażania dwóch innych.
Koncepcja dużego, opcjonalnie załogowego okrętu z wielokomorowym systemem pionowego startu / Grafika: Austal USA
Plan zakłada zakup sześciu opcjonalnie załogowych nawodnych okrętów rakietowych o kryptonimie LOSV (Large Optionally Crewed Surface Vessel) we współpracy z amerykańską marynarką wojenną (US Navy). Każdy miałby zostać wyposażony w 32-komorową, uniwersalną kontenerową wyrzutnię pionowego startu klasy VLS (Vertical Launch System). Jak podkreśla dokument, nowa klasa okrętów nawodnych zapewni zwiększoną skuteczność zdolności ofensywnych, dzięki dodatkowym możliwościom uderzeniowym w środowisku wielodomenowych oraz bezpośrednio zwiększenie przeżywalności i dzielności morskiej. Rząd w Canberze oczekiwałby budowy okrętów w stoczni Henderson w Australii Zachodniej lub za granicą.
Drugi typem miałyby być fregaty rakietowe ogólnego przeznaczenia, na które zapotrzebowanie oszacowano na od 7 do 11 egzemplarzy. Jednak przy jednoczesnym ograniczeniu budowy z 9 do 6 fregat rakietowych typu Hunter, bazujących na brytyjskim typie 26 Global Combat Ship (GCS), który został wybrany 29 czerwca 2018 w ramach programu SEA 5000 Future Frigates.
Zredukowaniu miałby zostać także program SEA 1180 Phase 1, w ramach którego zamówiono w spółce Lürssen Australia 12 dużych okrętów patrolowych typu Arafura – siły morskie miałyby otrzymać tylko 6 z nich. Obecnie pierwsze dwa są wykańczane, a pozostałe w budowie. W zamian zostałyby zamówione kolejne mniejsze jednostki patrolowe, które dołączą do typu Cape (CCPB) – odebrano dotąd 18 z 22 zamówionych.
Rząd anulował też plany modernizacji MLU (Mid-Life Upgrade) dla 10 fregat rakietowych typu Anzac projektu MEKO 200 ANZ.
Choć w przedstawionym dokumencie oprócz lakonicznej informacji o współpracy z US Navy nie wymienia się konkretnej inicjatywy, to Amerykanie realizują obecnie program o kr. LUSV (Large Unmanned Surface Vehicle), który zakłada pozyskanie bezzałogowych jednostek wielkości korwet o długości 60-90 m (200-300 stóp) i wyporności ok. 2000 ton, które wyposażono by w 16 lub 32 wyrzutnie klasy VLS.
W 2020 US Navy udzieliła zamówień na opracowanie projektów spółkom Austal USA, Bollinger Shipyards Lockport, Gibbs & Cox, Huntington Ingalls Industries (HII), Lockheed Martin i Marinette Marine (obecnie spółka zależna Fincantieri Marine), a w 2022 przyznano kolejne środki. Celem jest obecnie rozpoczęcie programu zakupowego od 2025.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.