Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty na dostawę bezzałogowych statków latających (bsl) klasy mikro dla Wojska Polskiego. Trafią do zespołów lub grup wsparcia informacyjnego i zespołów bojowych, gdzie będą wykorzystywane do rozeznania pola walki.
Zakup bsl klasy mikro został ujęty w Programie Operacyjnym: Rozpoznanie obrazowe i satelitarne, w ramach Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2017-2022 / Zdjęcie: Asseco Poland
Postępowanie, drugie z kolei, zostało rozpoczęte 4 grudnia 2018 (pierwsze rozpoczęto w grudniu 2015, ale unieważniono w marcu 2017). Pomimo, że termin otwarcia ofert wyznaczono na 21 stycznia 2019, przez rok postępowanie było zamrożone. Dopiero 24 stycznia 2020 otwarto oferty w postępowaniu, którego budżet zamówienia wynosi 5 240 545,19 zł brutto. Oferty złożyły spółka Asseco Poland z Rzeszowa oraz Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (ITWL) z Warszawy. Wartość ofert wyniosła, odpowiednio, 4 627 448 zł brutto i 4 875 490 zł brutto (Chętni na bezzałogowce klasy mikro, 2020-02-09).
Zgodnie z informacją z 14 kwietnia, oferta Asseco Poland uzyskała 87 pkt, a ITWL 82,67 pkt. Kryteriami wyboru oferty była cena (85%) i parametry techniczne (15%). Rzeszowska spółka ma dostarczyć do 30 listopada 2020 sześć zestawów bsl klasy mikro, z których każdy będzie wyposażony w co najmniej dwa statki powietrzne pionowego startu i lądowania o masie maksymalnej 0,6 kg oraz długości/szerokości 0,7 m, sześć stacji kierowania i kontroli (SKiK) wraz z zespołem nadawczo-odbiorczym oraz pakiet szkoleniowy i logistyczny.
Analiza
Nie jest jasne, jaki model bsl klasy mini został zaoferowany w postępowaniu. Wcześniej realizowała zlecenia dla Ministerstwa Obrony Narodowej, NATO (np. NATO Compiter Incident Response Capability) oraz Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex). Oferuje systemy dowodzenia, systemy analizy obrazowej, systemy bezzałogowe klasy mikro i mini oraz systemy bezpieczeństwa informatycznego.
Co ciekawe, Asseco Poland ma w ofercie samodzielnie opracowaną naziemną stację kierowania i kontroli Asseco GCS (Ground Control Station), wykorzystującą protokoły protokoły Mavlink oraz STANAG 4586 do łączności. Może być wykorzystywana także do sterowania bsl klasy mini, taktycznej, a nawet MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu).
Asseco Poland ma na koncie również współpracę z inną polską spółką, uAvionics, w ramach której w czerwcu 2017 otrzymano zlecenie od Ministerstwa Nauki i Technologii Nigerii na dostawę dwóch bsl Tiguar klasy taktycznej wraz z dwoma naziemnymi stacjami kierowania i kontroli Asseco GCS i oprogramowaniem oraz systemem do symulacji lotów Asseco USE (Universal Simulation Environment).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.