Podczas 6. Międzynarodowego Forum Wojskowo-Technicznego Armia-2020 (23-29 sierpnia) w Kubince, rosyjski holding państwowy Rostiech poinformował o rozpoczęciu produkcji seryjnej eksportowego, zmodernizowanego śmigłowca uderzeniowego Mi-35P. Montaż wiropłatów odbywa się w zakładach lotniczych OAO Rostwiertoł w Rostowie nad Donem, należących do holdingu  Wiertalioty Rossii.

Najnowszego Mi-35P nie należy mylić z tak samo oznaczonym śmigłowcem eksportowym, pochodną Mi-25, przeznaczonym dla Peru, którego dwa egzemplarze dostarczono w 2011. / Zdjęcie: Anton Tuszin, Rostiech

Najnowszego Mi-35P nie należy mylić z tak samo oznaczonym śmigłowcem eksportowym, pochodną Mi-25, przeznaczonym dla Peru, którego dwa egzemplarze dostarczono w 2011. / Zdjęcie: Anton Tuszin, Rostiech

Zgodnie z opublikowaną informacją, pierwszy prototyp śmigłowca zakończył program prób w locie, potwierdzając deklarowane właściwości eksploatacyjne i założenia taktyczno-techniczne oraz poprawność wprowadzonych zmian konstrukcyjnych. Testy odbywały się najpierw w zakładach OAO Rostwiertoł, a potem w Narodowym Centrum Inżynierii Śmigłowcowej, które powstało w ubiegłym roku z połączenia Moskiewskich Zakładów Śmigłowcowych im. Mila oraz biura konstrukcyjnego Kamowa (Połączenie Mila i Kamowa, 2019-10-11).

W czasie prób wykonano szereg lotów z wykorzystaniem nowego uzbrojenia lotniczego i wyposażenia pokładowego. W wyniku testów dokonano zmian w dokumentacji konstrukcyjnej śmigłowca, potwierdzając możliwość rozpoczęcia produkcji seryjnej. Prototyp był prezentowany po raz pierwszy dwa lata temu na forum Armia-2018 wraz ze zmodernizowanym śmigłowcem uderzeniowym Mi-28NE oraz transportowymi transportowe Mi-26T2W, Ka-226T i Mi-17W-5 (Armia-2018: Zmodernizowany Mi-28NE, 2018-08-23).

Andriej Boginski, dyrektor generalny holdingu Wiertalioty Rossii powiedział, że w zeszłym roku prototyp Mi-35P został zaprezentowany klilku potencjalnym odbiorcom, a teraz rozpoczęła się seryjna produkcja w ramach pierwszego kontraktu zawartego z zagranicznym, aczkolwiek nieujawnionym odbiorcą.

Zmodernizowany Mi-35P został wyposażony w ulepszony system celowniczy PrWK-24-2 z komputerem, złożony z głowicy optoelektronicznej GOES-321MK z kamerą termowizyjną oraz głowicy obserwacyjno-celowniczej OPS-24N-1L z cyfrowym, matrycowym układem termowizyjnym 3. generacji na długich palach, kamerą telewizyjną i dalmierzem laserowym. Załoga śmigłowca otrzymała również nowe gogle noktowizyjne generacji 3+ oraz zestaw oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego przystosowany do używania tego wyposażenia osobistego. Ponadto na śmigłowcu zainstalowano nowy cyfrowy układ sterowania lotem z autopilotem PKW-8-35, który poprawił sterowność i stabilność śmigłowca oraz zautomatyzował proces pilotowania.

Mi-35P został uzbrojony w dwulufowe 23-mm działko GSz-23L w ruchomym stanowisku strzeleckim NPPU-23, niekierowane pociski rakietowe S-8, możliwe jest również podwieszenie na pylonach zasobników z działkami 23 mm, wyrzutni niekierowanych pocisków rakietowych S-13, przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) naprowadzane laserowo 9M120D Ataka z dwukanałowym systemem naprowadzania czy ppk 9K121 Wichr-1 i Wichr-1M.

Mi-35P może wykonywać loty w każdej porze dnia i nocy oraz w ograniczonych i niekorzystnych warunkach atmosferycznych zarówno zgodnie z zasadami lotu z widocznością VFR (Visual Flight Rules), jak i w warunkach według wskazań przyrządów (Instrument Flight Rules, IFR). Zasięg lotu w konfiguracji bojowej wynosi 450 km, a do przebazowania, z czterema dodatkowymi zbiornikami paliwa – 1000 km.