W środę, 4 czerwca 2025, Aerials Targets Branch z Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC) Dowództwa Logistycznego USAF z bazy lotniczej Eglin na Florydzie, w imieniu Departamentu Obrony USA, opublikowało informację o podpisaniu umowy o wartości 10 249 959 USD (38,399 mln zł) ze spółką Boeing na przeprowadzenie konwersji kolejnej partii wycofanych z eksploatacji samolotów wielozadaniowych F-16 na bezzałogowe pełnoskalowe cele powietrzne QF-16 (Full-Scale Aerial Target, FSAT).
Boeing QF-16 z 82. Eskadry Celów Powietrznych w bezzałogowym locie Zatoką Meksykańską, 19 września 2013 / Zdjęcie: Sgt. J. Scott Wilcox, USAF
Umowa została zawarta 29 maja br. Modyfikacja zwiększa całkowitą skumulowaną wartość nominalną umowy ramowej do 318 737 710 USD (1,194 mld zł). Prace zostaną wykonane w Jacksonville na Florydzie i oczekuje się, że zostaną ukończone do 30 grudnia 2026. Środki na zakup samolotów w całości pochodzą z zaoszczędzonych środków z budżetu obronnego NDAA w roku fiskalnym 2023 i zostały uruchomione w momencie zawarcia umowy
Umowę ramową zawarto 27 marca 2015, wraz z pierwszą umową wykonawczą o wartości 28 460 408 USD, która obejmowała 25 egzemplarzy z 4-letnimi gwarancjami. 22 marca 2017 zamówiono kolejną partię 18 egzemplarzy. Najnowsza umowa została zawarta 23 listopada 2021 i miała wartość 49 677 000 USD. Obowiązywała do kwietnia br.
QF-16 powstają na bazie samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16 Block 15, 25 oraz 30. Zapotrzebowanie na bezzałogowy F-16 pojawiło się w 2007, a pierwszy kontrakt na modyfikację wycofanych samolotów przyznano spółce Boeing w 2010. Pierwszy prototyp QF-16 wzbił się w powietrze w maju 2012. Plany USAF obejmowały zmodyfikowanie 126 płatowców F-16 do QF-16, jako następców wycofanych z eksploatacji QF-4 w grudniu 2016.
Wcześniej, bo 23 września 2016 samoloty QF-16 osiągnęły status wstępnej gotowości operacyjnej (Initial Operational Capability, IOC). Ich konwersja odbywa się na dwóch liniach produkcyjnych Boeinga, które znajdują się w Jacksonville na Florydzie oraz Davis-Monthan w Arizonie. Oprócz podstawowej roli w jednorazowych misjach FSAT podczas których są zestrzeliwane, QF-16 służą także do szkolenia pilotów do walki manewrowej, gdyż zachowano możliwość sterowania nimi z kabiny.