4 lutego dyrektor generalny rosyjskich zakładów CzTZ Urałtrak (Czelabinskij Traktornyj Zawod) z Czelabińska Walerij Kostiuczenko poinformował portal branżowy Mil.Press, o anulowaniu programu Czajka, w ramach którego rozwijano silniki wysokoprężne, które miały napędzać pojazdy kołowe i gąsienicowe, a w szczególności te z rodziny Armata i Kurganiec.

Prototypy pojazdów Armata są napędzane 12-cylindrowymi silnikami 3A/12N360/2V-12-3A, zbudowanymi w układzie X o mocy 1500 KM. Docelowo miały je zastąpić jednostki 12TW373 o mocy 2000 KM / Zdjęcie: Witalij W. Kuźmin

Prototypy pojazdów Armata są napędzane 12-cylindrowymi silnikami 3A/12N360/2V-12-3A, zbudowanymi w układzie X o mocy 1500 KM. Docelowo miały je zastąpić jednostki 12TW373 o mocy 2000 KM / Zdjęcie: Witalij W. Kuźmin

Formalne zakończenie prac badawczo-rozwojowych nastąpi w pierwszym kwartale bieżącego roku. Program był realizowany od czerwca 2014 na zlecenie Ministerstwa Przemysłu i Handlu FR. Umowa została zawarta 21 lipca 2014 i jej wartość wyniosła 467 113 000 RUB (28,4 mln zł). Zakładała ona rozpoczęcie prób prototypów silników o mocy 750 do 1500 kW (1000-2000 KM), do 30 listopada 2015. Termin testów był wielokrotnie wydłużany. Ostatecznie zakończono je w 2019. Silniki powstały na bazie jednostek projektowanych od 2008 na potrzeby sektora cywilnego.

Próby wykazały, że nie udało się przezwyciężyć wad technicznych i osiągnąć zakładanych parametrów technicznych, dlatego jest dalszy rozwój konstrukcji jest bezcelowy. Zdecydowano, że opracowane  technologie zostaną wykorzystane w kolejnym programie, w niesprecyzowanej przysłości.

Chłodzony cieczą silnik 12TW373 o mocy 2000 KM miał posłużyć do napędzania pojazdów z rodziny Armata: czołgów T-14 (Obiekt 148), bojowych wozów piechoty T-15 (Obiekt 149) i opancerzonych wozów ewakuacyjno-remontowym (BREM) T-16 (Obiekt 152). Z kolei silnik 8TW372 o zredukowanej mocy do 1200 KM miał być jednostka napędową pojazdów z rodziny Kurganiec-25, czyli bojowych wozów piechoty BMP B-11 (Obiekt 695) i transporterów opancerzonych BTR B-10 (Obiekt 693), zastępując jednostki 800-konne (Produkcja małoseryjna bwp Kurganiec-25, 2018-07-16).

Dotychczas zamówione pojazdy seryjne, 20 czołgów T-14 i 80 bwp T-15, otrzymają zatem silniki A-85-3A/12N360/2V-12-3A o mocy 1500 KM. Ich rozwój trwa od początku lat 2000. Jednak  ta konstrukcja jest uznawana za przestarzałe i wyraźnie gorszy od zachodnich konstrukcji w zakresie resursów, zużycia paliwa i oleju, dystrybucji ciepła oraz ogólnych parametrów technicznych.

W połowie 2019 informowano z kolei, że czołgi T-14 nie zostaną wyposażone w 152-mm armaty gładkolufowe 2A83, otrzymując 125-mm armaty gładkolufowe 2A82-1M, znane z prototypów. Ponadto, opóźniona została dostawa pierwszych 12 wozów do 1. Gwardyjskiego Pułku Pancernego 2. Gwardyjskiej Tamańskiej Dywizji Zmechanizowanej. Pierwotnie miało to nastąpić w 2019, a potem wskazano przełom 2019/2020. Według najnowszych informacji z 6 lutego przekazanych przez agencję prasową RIA Novosti, próby państwowe mają zostać wkrótce zakończone (2A83 nie dla T-14, 2019-06-28).

Z kolei według ministra przemysłu i handlu Denisa Manturowa, próby państwowe pojazdów gąsienicowych z rodziny Kurganiec-25 i kołowych Bumierang, obejmującej BMP K-17 (BMP-K) WPK-7829 i BTR K-16 WPK-7829, planowane są w 2022. Według wcześniejszego harmonogramu, miały one  zakończyć się do 2019.