12 listopada ukraińskie linie lotnicze Antonov Airlines poinformowały, że podpisały umowę ramową z Agencją Wsparcia i Zamówień NATO NSPA (NATO Support and Procurement Agency) na zapewnienie usług transportu powietrznego ciężkimi samolotami transportowymi An-124-100 Rusłan dla państw Sojuszu przez okres kolejnych pięciu lat w ramach programu SALIS (Strategic Airlift International Solution).
Ukraińskie linie lotnicze Antonov Airlines zapewnią usługi transportu powietrznego ciężkimi samolotami transportowymi dla państw NATO przez okres kolejnych pięciu lat
Ukraina i NATO współpracują w ramach programu SALIS począwszy od stycznia 2006 roku. W tym czasie linie lotnicze zapewniały usługi transportu strategicznego, zarówno dla państw Sojuszu, jak i także Unii Europejskiej. Do stałej dyspozycji w ramach programu SALIS są dwa egzemplarze samolotów An-124-100 Rusłan o ładowności maksymalnej do 120 t, a w razie konieczności mogą być wykorzystane także An-22A Antiej (do 80 t) i An-225 Mrija (do 254 t).
Co ciekawe, dotąd umowy pomiędzy Antonov Airlines a NATO NSPA były przedłużane na 2-3 lata, a obecnie dzięki owocnym negocjacjom udało się po raz pierwszy przedłużyć ich obowiązywania o 5 lat. Przed podpisaniem umowy odbyła się konferencja na temat realizacji programu SALIS w dniach 29-30 września br. w czeskiej Pradze. Spotkanie zostało zorganizowane przez NATO NSPA w celu podsumowania wyników dotychczasowej trzyletniej umowy między NSPA a Antonov Logistics SALIS GmbH (ALS) i Antonov Airlines, a także omówić podpisanie nowej umowy na pięć lat.
W konferencji wzięli udział przedstawiciele wszystkich państw uczestniczących w programie SALIS (Belgii, Czech, Francji, Niemiec, Węgry, Norwegii, Polski, Słowacji oraz Słowenii), a także przedstawiciele usługodawców: dyrektor generalny Antonov Airlines Siergiej Byczkow, jego zastępca Mychajło Charczenko oraz dyrektorzy zarządzający ALS, Ołeksandr Hrytsenko i Andriej Czerniawski.
Do stałej dyspozycji NATO będą dwa egzemplarze samolotów An-124-100 Rusłan, a w razie konieczności mogą być wykorzystane także An-22A Antiej i An-225 Mrija / Zdjęcia: Antonov Airlines
Ważną częścią konferencji było oświadczenie linii Antonov Airlines pt. Sprawność samolotów transportowych i towarowych – prognozy Antonowa wydane przez dyrektora generalnego spółki. Podkreślił on, że samoloty Antonov Airlines dysponują wystarczającą liczbą personelu latającego i naziemnego, aby wykonywać misje w ramach programu SALIS w ciągu najbliższych 5 lat i zapewnił o zdolnościach spółki do dalszego przedłużenia ich eksploatacji przez ponad 15 lat.
W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy samoloty linii lotniczych Antonov Airlines były używane przez państwa NATO do transportu wyposażenia medycznego do walki z pandemią COVID-19. Według danych Sojuszu, tylko w pierwszej połowie 2020 roku ukraińskie samoloty wykonały łącznie ponad 350 takich lotów (COVID-19: Trzeci transport SALIS, COVID-19: Mrija w Niemczech, COVID-19: Kolejne transporty dla MON, COVID-19: An-225 Mrija w Warszawie, COVID-19: Pierwszy transport SALIS we Wrocławiu).
Program SALIS jest jedną z dwóch inicjatyw NATO, obok SAC (Strategic Airlift Capability) z trzema samolotami C-17A Globemaster III (do którego należą Bułgaria, Estonia, Finlandia, Węgry, Litwa, Niderlandy, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowenia, Szwecja i USA), które zapewniają Sojuszowi autonomiczne zdolności strategicznego transportu drogą powietrzną bez konieczności zapewnienia bezpośredniego wsparcia przez jednostki amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF).