W środę, 25 września 2024, amerykańska spółka Anduril Industries poinformowała, że Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) wybrało jej ofertę z wirnikowcem Ghost-X w programie rozpoznawczych, bezzałogowych statków powietrznych średniego zasięgu MRR (Medium Range Reconnaissance) w zadaniu Company Level sUAS (Small Unmanned Aircraft System) DR (Directed Requirement).
Ghost-X / Zdjęcia: Anduril Industries
Bezzałogowce będą używane na szczeblu kompanii w Brygadowych Zespołach Bojowych US Army, a w ramach inicjatywy poszukiwano rozwiązań wprost pochodzących z rynku komercyjnego. Będą używane do prowadzenia zwiadu i rozpoznania w operacjach wielodomenowych na dużą skalę i w środowisku nasycenia środkami przeciwdziałania przeciwnika.
Ghost-X został wybrany po konkurencyjnym postępowaniu przetargowym, obejmującym testy w locie statków powietrznych z ładunkami użytecznymi. Anduril dostarczy pierwsze zestawy z bsl Ghost-X pod koniec tego roku do wybranych kompanii.
Ghost-X jest rozwinięciem komercyjnego Ghost, który ma już ponad 2000 godzin nalotu, w zakresie nadzoru, namierzania i przekazywania łączności w terenach leśnych, miejskich i pustynnych w różnych teatrach działań. Anduril uczestniczył w licznych wydarzeniach US Army w ciągu ostatnich kilku lat, aby informować o rozwoju i dojrzewaniu wariantu Ghost-X, w tym w eksperymencie Army’s Expeditionary Warrior w Fort Moore, Project Convergence i ćwiczeniach w Joint Readiness Training Center związanych z eksperymentami jednostek manewrowych wspomaganych przez platformy robotyczne i wysiłków na rzecz opracowania interfejsu człowiek-maszyna (HMI, Human-Machine Interface).
Anduril Industries współpracowała z biurem PEO Aviation w US Army, dowództwem Army Futures Command i jednostką badawczą Defense Innovation Unit Departamentu Obrony USA.
Ghost-X
Ghost-X charakteryzuje się długotrwałością lotu do 90 minut, przy zasięgu operacyjnym do 25 km i ładowności 11,3 kg (25 funtów) – przy maksymalnej masie startowej 25 kg. Może działać w trudnych warunkach atmosferycznych, a sprzęt i oprogramowanie opracowano na podstawie obserwacji wykorzystania systemów bezzałogowych w Ukrainie oraz obszarze Azji i Pacyfiku.
Konstrukcja jest modułowa, bezzałogowiec jest napędzany pojedynczym wirnikiem nośnym i wspomagany jest wirnikiem ogonowych jak klasyczny śmigłowiec. Niewielki kadłub oferuje 76,2 cm (30 cali) szyny ładunkowej, centralne zasilanie, Ethernet i połączenie ładunkami wewnętrznymi i zewnętrznymi.
Ghost-X działa na silniku nauczania maszynowego (sztucznej inteligencji) o nazwie Lattice, który umożliwia jednemu operatorowi z jednym kontrolerem sterowania wieloma bezzałogowcami jednocześnie, automatyzując planowanie misji, zarządzanie przestrzenią powietrzną, operacje lotnicze oraz identyfikację i zaangażowanie zagrożeń. Silnik Lattice jest wykorzystywany także w niedawno zaprezentowanym bsl wielokrotnego użytku Roadrunner i amunicji krążącej Roadrunner-M.
The @USArmy has selected Ghost-X for its Company Level Small Unmanned Aircraft System Directed Requirement (DR).
Ghost-X offers a unique, highly-modular aircraft that builds upon Ghost's multi-mission capabilities proven in a range of operating theaters and contested… pic.twitter.com/dhBAmlzm8y
— Anduril Industries (@anduriltech) September 25, 2024