W czwartek, 13 lutego 2025, służba prasowa amerykańskich sił morskich w Europie i Afryce/VI Floty US Navy (US Naval Forces Europe – Africa/US 6th Fleet) poinformowała, że na Morzu Śródziemnym doszło do kolizji lotniskowca USS Harry S. Truman (CVN-75) o napędzie nuklearnym typu Nimitz z masowcem Besiktas-M, pływającym pod banderą Panamy.
Zdjęcie: Mass Communication Specialist 2nd Class Thomas Gooley
Lotniskowiec typu Nimitz USS Harry S. Truman (CVN-75) zderzył się ze statkiem handlowym Besiktas-M około 23:46 czasu lokalnego, 12 lutego, podczas operacji w pobliżu Port Said w Egipcie, na Morzu Śródziemnym.
Kolizja nie zagroziła Harry S. Truman (CVN-75), ponieważ nie ma doniesień o zalaniu (kadłuba) lub obrażeniach (członków załogi). Zespoły napędowe są nienaruszone i znajdują się w bezpiecznym i stabilnym stanie. Incydent jest badany. Więcej informacji zostanie opublikowanych, gdy tylko będą dostępne – czytamy w komunikacie prasowym.
Zgodnie z dostępnymi informacjami z Systemu Automatycznej Identyfikacji (AIS, Automatic Identification System) serwisu Marine Traffic, masowiec Besiktas-M ma 188,5 m długości, 32 m szerokości, 11,1 m zanurzenia i obecnie (w chwili publikacji artykułu) znajduje się na kotwicy (prędkość 0,5 w.) na Morzu Śródziemnym, u wybrzeży Egiptu. Do chwili kolizji statek zmierzał z Port Said do Konstancy w Rumunii, gdzie miał się zjawić 18 lutego o godz. 1:30 (UTC+2), zgodnie z harmonogramem rejsu.
Zgodnie z fotografią, która pojawiła się w mediach społecznościowych, uszkodzeniu na Besiktas-M uległo wyposażenie cumownicze, co oznacza że prawdopodobnie uderzył prawą stroną dziobu poniżej pokładu lotniczego Harry S. Truman. Obecnie (14 luty) masowiec zmierza do Konstancy.
Zdjęcie: Turkishstraits via X
Pojawiła się także w serwisie DVIDS (Defense Visual Information Distribution Service) fotografia z lotniskowcem po kolizji. Widać na niej uszkodzenia poszycia nadwodnej część kadłuba okrętu tuż za windą nr 3.
Zdjęcie: Mass Communication Specialist 1st Class Cody Beam, US Navy
USS Harry S. Truman (CVN-75) prowadzi misję bojową w regionie od 15 grudnia ub. r. wraz z krążownikiem rakietowym USS Gettysburg (CG-64), typu Ticonderoga oraz niszczycielami rakietowymi USS Stout (DDG-55) i USS Jason Dunham (DDG-109) typu Arleigh Burke. 22 grudnia podczas działań nad Morzem Czerwonym, Gettysburg omyłkowo zestrzelił dwumiejscowy samolot wielozadaniowy F/A-18F Super Hornet, który wystartował z lotniskowca. Obaj członkowie załogi bezpiecznie katapultowali się. Później okazało się, że inny Super Hornet również mógł paść ofiarą bratobójczego ognia.
Ostatnie poważne kolizje amerykańskich okrętów miały miejsce kilka lat temu i miały tragiczne lub groźne skutki. 2 października 2021 wielozadaniowy okręt podwodny o napędzie jądrowym USS Connecticut (SSN-22), typu Seawolf miał kolizję z wcześniej nieznaną górą podwodną na Morzu Południowochińskim. W lipcu 2023 rozpoczęła się naprawa okrętu, która ma zakończyć się we wrześniu br.
Z kolei 17 czerwca 2017 niszczyciel rakietowy USS Fitzgerald (DDG-62) typu Arleigh Burke zderzył się z filipińskim kontenerowcem MV ACX Crystal, w wyniku czego 7 marynarzy zginęło, a 3 zostało rannych. Dwa miesiące później, 21 sierpnia bliźniaczy USS John S. McCain (DDG-56) zderzył się z liberyjskim tankowcem MV Alnic MC, w wyniki czego zginęło 10 marynarzy, a 5 zostało rannych. Ponadto, 19 listopada USS Benfold (DDG-65) miał niegroźną kolizję z japońskim holownikiem. W dwóch pierwszych przypadkach okręty zostały poważnie uszkodzone i musiały przejść naprawy, które kosztowały, odpowiednio, około 270 i 230 mln USD (wówczas 1,025 mld zł i 873 mln zł).