Przejdź do serwisu tematycznego

Amerykański F-35A rozbił się w bazie lotniczej Hill

Wczoraj w amerykańskiej bazie lotniczej Hill w stanie Utah doszło do wypadku samolotu wielozadaniowego F-35A Lightning II. Pilot zdołał się katapultować.

19 października br. służba prasowa 388. Skrzydła Myśliwskiego USAF poinformowała, że o godz. 18.15 czasu lokalnego w bazie lotniczej Hill w stanie Utah doszło do wypadku samolotu wielozadaniowego Lockheed Martin F-35A Lightning II. Zanim samolot uderzył w północny koniec drogi startowej, fotel katapultowy Martin Baker US16E zadziałał prawidłowo i pilot zdołał się bezpiecznie opuścić kabinę.

F-35A Lightning II z 388. Skrzydła Myśliwskiego amerykańskich wojsk lotniczych / Zdjęcie: USAF

Samolot miał wracać z rutynowej misji szkoleniowej. Na miejscu zdarzenia natychmiast znalazły się służby ratunkowe. Pilot został przetransportowany do lokalnego szpitala na obserwację, a pożar wraku, który rozprzestrzenił się na powierzchni ok. 3-4 ha (8-10 akrów) został ugaszony, zgodnie z informacją Utah Fire Info. Nikt na ziemi nie został ranny. Przyczyna wypadku nie jest znana i rozpoczęto śledztwo w tej sprawie.

Tymczasem w mediach społecznościowych pojawiła się informacja naocznego świadka zdarzenia, który widział trzy samoloty krążące nad bazą lotniczą Hill, a niedługo potem nad instalacją wojskową zaczął unosić się dym. Według lokalnej telewizji KUTV (część CBS), pilot miał otrzymać rozkaz skierowana samolotu na niezamieszkałe tereny przed procedurą katapultowania się.

Wczorajsze zdarzenie to druga w historii utrata F-35A przez USAF. Pierwsze rozbicie miało miejsce 19 maja 2020 w bazie lotniczej Eglin na Florydzie. Tamten egzemplarz należał do 58. Eskadry 33. Skrzydła Myśliwskiego. Wtedy również pilot bezpiecznie katapultował się (Wypadek amerykańskiego F-35A).

Jednocześnie to trzeci taki wypadek wariantu konwencjonalnego F-35A w ogóle. Pierwszym był japoński egzemplarz, który rozbił się 9 kwietnia 2019. Należał do 302. Eskadry (Hikotai) powietrznych sił samoobrony (Kōkū Jieitai). Samolot zaginął podczas lotu szkoleniowego nad Oceanem Spokojnym (dokładna lokalizacja została utajniona). Pilot prawdopodobnie zginął na miejscu (Katastrofa japońskiego F-35A).

Rozbicia innych wariantów Błyskawic to dwie straty egzemplarzy wariantu krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B na swoim koncie ma Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC): 28 września 2018 w pobliżu bazy lotniczej MCAS Beaufort w hrabstwie Beaufort w Karolinie Południowej, natomiast 29 września 2020 doszło do zderzenia z samolotem-cysterną KC-130J Super Hercules nad Arizoną (Kolizja amerykańskiego F-35B z KC-130J, Katastrofa amerykańskiego F-35B).

Z kolei jeśli chodzi o inne wypadki samolotów rodziny samolotów F-35 Lightning II z ostatnich kilkunastu miesięcy, to warto przypomnieć, że 24 stycznia br. na Morzu Południowochińskim rozbił się pokładowy F-35C należący do lotnictwa amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy), natomiast 4 stycznia br. awaryjnie lądował południowokoreański F-35A. Z kolei 17 listopada ub. r. do Morza Śródziemnego wpadł brytyjski F-35B. W przeszłości zdarzyły się także trzy pożary na ziemi skutkujące spisaniem dwóch amerykańskich samolotów ze stanu (USA wyłowiły wrak F-35C z dna Morza Południowochińskiego, Koreański F-35A lądował bez podwozia, Fotografia wraku brytyjskiego F-35B).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X