W poniedziałek, 8 lipca 2024, amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC) poinformowało o odbiorze pierwszych dwóch treningowych wariantów samolotów wsparcia bojowego i rozpoznania AT-802U Sky Warden w ramach programu Armed Overwatch.
Samoloty trafiły do bazy lotniczej Hurlburt Field na Florydzie, 28 czerwca br. Dostawcami są spółki L3Harris Technologies i Air Tractor.
Samoloty te będą wykorzystywane do szkolenia pilotów testowych i pierwszej kadry w ramach przygotowań do opracowania docelowego wariantu wsparcia bojowego i rozpoznania OA-1K, które będą służyć do realizacji zadań postawionych w programie.
OA-1K to tani, niezawodny, wielozadaniowy system samolotów małych i średnich rozmiarów, przeznaczony do obsługi izolowanego geograficznie personelu operacji specjalnych. Samolot będzie wykonywał bliskie wsparcie powietrzne, precyzyjne ataki, bojowy zwiad oraz obserwację i rozpoznanie w surowych warunkach pola walki. Wielozadaniowy charakter systemu umożliwi Dowództwu Operacji Specjalnych (US Special Operations Command, US SOCOM) prowadzenie operacji nieregularnych niskim kosztem, uwalniając inne zasoby i środki bojowe, aby umożliwić połączonym siłom lepsze skupienie się na wyzwaniu określonym w Strategii Obrony Narodowej.
Szkolenia na samolotach szkolno-treningowych AT-802U rozpoczęły się w Hurlburt Field w tygodniu rozpoczynającym się 8 lipca 2024.
Przypomnijmy, że 1 sierpnia 2022 L3Harris Technologies i Air Tractor informowały, że US SOCOM maksymalnie 75 samolotów AT-802U Sky Warden. Umowa ramowa ma maksymalną wartość 3 mld USD i zakładała badania, rozwój, testy i ocenę, a także 170 mln USD na zakup pierwszej transzy 6 samolotów.
L3Harris zmodyfikowała zaprezentowany US SOCOM i poddany testom latem 2021 prototyp/demonstrator technologii do konfiguracji produkcyjnej. Produkcja małoseryjna zamówionej partii rozpoczęła się w 2023 w zakładach L3Harris w Tulsa, w stanie Oklahoma. Polega na przebudowie do wymogów US SOCOM płatowców AT-802 dostarczonych z zakładu Air Tractor w Olney w Teksasie.
Prace nad AT-802U Sky Warden zostały ogłoszone 6 maja 2021. Prototyp powstał na bazie samolotu rolniczego i gaśniczego AT-802, który został oblatany w październiku 1990 i jest używany przez służby publiczne dwudziestu państw oraz dużą liczbę użytkowników prywatnych. Charakteryzuje się on największą masą użyteczną w kategorii jednosilnikowych samolotów turbośmigłowych, wynoszącą 4306 kg (przy maksymalnej masie startowej 7257 kg).
Zgodnie z wymogami US SOCOM, Sky Warden został wyposażony w szereg systemów łączności, czujników pokładowych oraz rozwiązań klasy ISR, które dostarczy L3Harris Technologies. Platforma wielozadaniowa zapewnia użytkownikowi wysoką sprawność i elastyczność w identyfikowaniu, śledzeniu i reagowaniu na zagrożenia. Łączy możliwości większych samolotów klasy ISR i uderzeniowych w jednej zintegrowanej platformie. Jest również zdolny do startu i lądowania na nieprzygotowanych lądowiskach, co pozwoli na wykorzystywanie go na misjach wsparcia operacji specjalnych.
Nazwa Sky Warden nawiązuje do dwóch samolotów: szturmowego Douglas A-1E Skyraider, używanego w latach 1945-1973 (do 1985 w Gabonie) ze współczesnym samolotem zwiadowczym Pilatus U-28A Draco (wojskowa odmiana PC-12/45), który podczas operacji bojowych amerykańskich wojsk lotniczych (USAF) używa kodu wywoławczego Warden.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.