Zgodnie z doniesieniami, do Polski drogą morską wyruszyły transporty z zakontraktowanym ciężkim sprzętem wojskowym: pierwszymi czołgami M1A2SEPv3 Abrams (System Enhanced Package version 3) ze Stanów Zjednoczonych oraz kolejnymi w tym roku czołgami K2 Heuk-Pyo (Black Panther) w wersji GF (Gap Filler) i 155-mm haubicami samobieżnymi K9A1 Thunder z Korei Południowej.
M1A2SEPv3 Abrams / Zdjęcie poglądowe: US Army via DVIDS
M1A2SEPv3 Abrams
W czwartek, 31 października 2024, portal branżowy Army Recognition poinformował, że Polska ma otrzymać swoje pierwsze czołgi M1A2SEPv3 Abrams do końca tego roku, co stanowi znaczne przyspieszenie harmonogramu dostaw pierwotnie zaplanowanego na 2025. Nowe informacje zostały niedawno potwierdzone przez producenta czołgów, spółkę General Dynamics Land Systems (GDLS). Transportowane drogą morską czołgi mają dotrzeć do Polski w ciągu kilku tygodni, chociaż GDLS wstrzymało się z podaniem konkretnych dat dostaw i liczby wysłanych wozów, powołując się na względy bezpieczeństwa.
Wcześniej, we wrześniu br. do Australii zaczęły docierać czołgi M1A2SEPv3 z puli 75 egzemplarzy (następcy przekazywanych dla Ukrainy M1A1SA), a w tym roku miały także rozpocząć się dostawy M1A2T z puli 108 egzemplarzy do Republiki Chińskiej (Tajwanu). Poza tym na zakup zdecydowały się Maroko (162 egzemplarze jako modernizacja M1A2M), Rumunia (54 egzemplarze) oraz Bahrajn (50 egzemplarzy).
Przypomnijmy, że 5 kwietnia 2022 Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło z Rządem Stanów Zjednoczonych umowę, o wartości 4,75 mld USD, na dostawę 250 czołgów M1A2SEPv3 Abrams wraz ze sprzętem towarzyszącym, obejmującym m.in. 26 wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES i 17 mostów towarzyszących M1074 JAB (Joint Assault Bridge), a także pakiet szkoleniowy, logistyczny oraz zapas amunicji.
Uzupełnią one już dostarczone w liczbie 116 egzemplarzy używanych czołgów w wersji M1A1FEP (Firepower Enhancement Package). Ostatni transport dotarł do Polski 26 czerwca br.
Pierwsze fundusze na polskie M1A2SEPv3 zostały uruchomione już 13 maja 2022 i obejmowały realizację usługi wsparcia technicznego czołgów Abrams dla US Army, Polski i Arabii Saudyjskiej. Następnie, 25 sierpnia tego samego roku spółka GDLS informowała o podpisaniu głównej umowy produkcyjnej o wartości maksymalnej 1,148 mld USD (wówczas 5,47 mld zł) z US Army w tej sprawie w ramach programu FMS (Foreign Military Sales).
31 października 2023, Dowództwo Zamówień US Army podpisało umowę o wartości 82,645 mln USD (340,73 mln zł) z Lockheed Martin na budowę centrum szkoleniowego AGTS (Advanced Gunnery Training System) dla czołgów Abrams w Wesołej.
2 listopada 2023 duńska spółka Systematic Software Engineering informowała, że dostarczy pakiet oprogramowania SitaWare Frontline klasy C4ISR (Command, Control, Communications, Computer, Intelligence, Surveillance, Reconnaissance) na potrzeby wszystkich polskich M1A1FEP i M1A2SEPv3, a także pojazdów wsparcia, a 27 grudnia Agencja Uzbrojenia zamówiła we wchodzącej w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, spółce Rosomak, dwanaście Wozów Dowodzenia Kroton-bis dla pododdziałów, które zostaną przezbrojone w M1A2SEPv3.
16 listopada 2023 Agencja Uzbrojenia informowała o rozpoczęciu negocjacji ze stroną amerykańską na temat zakupu 25 czołgów saperskich M1150 ABV (Assault Breacher Vehicle) na bazie Abramsa. W planach jest też pozyskanie kolejnych wzt M88A2 HERCULES oraz kontenerowych warsztatów samochodowo-czołgowych.
Zdjęcie: Michał Szafran, MILMAG
Kolejne K2 i K9A1
W piątek, 25 października 2024, w porcie Masan w Changwon, w prowincji Gyeongsang Południowy, zauważono kolejny transport 7 czołgów K2 i 16 haubic K9A1 przeznaczonych dla Polski. Oznacza to, że w przeciągu kilku tygodni w Polsce powinno być już łącznie 69 czołgów K2GF oraz 124 K9A1.
Będzie to siódma dostawa koreańskich czołgów – poprzednia miała miejsce 3 października br. Producent, spółka Hyundai Rotem zadeklarowała, że do końca 2024 do Polski trafi jeszcze 15 egzemplarzy, oprócz tych widocznych na filmie, a w 2025 pozostałe 96 wozów, co pozwoli na sfinalizowanie umowy z 26 sierpnia 2022 o wartości 3,37 mld USD netto (15,98 mld zł netto/19,65 mld zł brutto), opiewającej na 180 czołgów.
Tymczasem 23 października br. przynajmniej trzy czołgi trafiły do Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych – Poznań. W listopadzie br. ma zostać podpisana druga umowa wykonawcza na kolejne 180 czołgów oraz 81 wozów wsparcia. Wszystko w ramach umowy ramowej na łącznie 1000 czołgów K2GF/PL.
W przypadku haubic K9A1, w drodze jest piąta tegoroczna dostawa, podczas gdy poprzednia dostarczona została 7 października. Są one realizowane są na mocy umowy wykonawczej z dnia 26 sierpnia 2022 o wartości 2,4 mld USD netto (11,38 mld zł netto/13,99 mld zł), zawartej z Hanwha Defense (obecnie Hanwha Aerospace), zgodnie z którą w latach 2022-2026 trafi zostanie dostarczonych 212 haubic K9A1.
1 grudnia ub. r., Agencja Uzbrojenia podpisała drugą umowę o wartości 2,6 mld USD netto (10,33 mld zł netto/12,81 mld zł brutto) na dostawę kolejnych 6 K9A1 w 2025, oraz 146 spolonizowanych K9PL w latach 2026-2027. Umowy wykonawcze są wynikiem umowy ramowej z 27 lipca 2022 na łącznie 672 haubic K9A1 i K9PL (Hanwha Aerospace podaje szczegóły oferty współpracy przy produkcji AHS K9PL).
https://twitter.com/KDefenseInsight/status/1852022500319789176
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.