We wtorek, 31 grudnia 2024, 8. Krakowska Baza Lotnictwa Transportowego poinformowała, że flota średnich samolotów transportowych Airbus C295M przekroczyła łączny nalot 100 000 godzin w ciągu 21 lat służby w Siłach Powietrznych RP.
Zdjęcie: 8. Krakowska Baza Lotnictwa Transportowego
Na wyposażeniu Sił Powietrznych RP znajduje się szesnaście samolotów C295M (jeden uległ tragicznej w skutkach katastrofie pod 12. Bazą Lotniczą w Mirosławcu 23 stycznia 2008). Pierwsze osiem (z opcją na cztery kolejne) zakupiono 28 sierpnia 2001 na podstawie umowy z ówczesną EADS Construcciones Aeronauticas SA (CASA) za równowartość 211,5 mln USD. Odbiór pierwszych samolotów nastąpił dwa lata później. Później zamówiono z wolnej ręki kolejne 11 samolotów, a powodem były rosnące potrzeby operacyjne: dwa w 2007, dwa w 2008 oraz pięć w latach 2012-2013 (Airbus Poland rozpoczęła produkcję elementów do centralnej sekcji kadłuba C295).
Samoloty tego typu od lat realizują kluczowe misje na rzecz Wojska Polskiego – od humanitarnych po operacje w warunkach bojowych, zarówno w kraju, jak i w ramach sojuszniczych zobowiązań wobec NATO i ONZ, po Europie, do Afryki i Azji (Operacja Neon-E: Pierwsi ewakuowani Polacy ze Strefy Gazy, PKW Egipt: Ewakuacja Polaków ze Strefy Gazy).
13 grudnia ub. r. Skarb Państwa – Agencja Uzbrojenia, w imieniu Ministerstwa Obrony Narodowej, podpisała umowę o wartości 102,7 mln EUR netto (437,77 mln zł netto/538,46 mln zł brutto) z hiszpańską spółką Airbus Defence & Space (część europejskiej grupy Airbus) jest wykonanie prac modernizacyjnych i unifikacji floty polskich C295M (Umowa na modernizację samolotów transportowych C295M).
Samoloty te transportują nie tylko ludzi i sprzęt, ale także uczestniczą w Akcji Serce, ratując życie – w ubiegłym roku zrealizowano 104 takie misje, także z udziałem samolotów M28/PT/GC Bryza. W roku 2023 roku lotnicy 8. Bazy wykonali łącznie 69 zadań w ramach Akcji Serce.
Samoloty C295M na swoim koncie mają także zabezpieczanie lotów najważniejszych osób w państwie (VIP), a lotnicy z 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie-Balicach zapisali się na kartach historii, uzyskując prawo do noszenia odznaki pilota z zielonym wieńcem – symbolu udziału w misjach bojowych, co jest pierwszym takim wyróżnieniem od czasów II wojny światowej.
Za sukcesem tego osiągnięcia stoją nie tylko piloci, ale także cały zespół – technicy, mechanicy, personel naziemny i wszyscy, którzy codziennie dbają o sprawność maszyn oraz bezpieczeństwo lotów. To ludzie, którzy z pasją i oddaniem kontynuują ponad 100-letnią tradycję polskiego lotnictwa, budując jej przyszłość i podnosząc poprzeczkę dla kolejnych pokoleń. Lotnictwo to nie tylko maszyny, ale przede wszystkim historia pokoleń – ludzi, którzy swoją wiedzę, doświadczenie i pasję przekazują dalej. Dziś samoloty CASA C295M i jej załogi są symbolem profesjonalizmu, zaangażowania i nowoczesności w służbie Ojczyźnie. Gratulujemy wszystkim żołnierzom i pracownikom 8. BLTr. tego wspaniałego wyniku i życzymy kolejnych bezpiecznych godzin w powietrzu – czytamy w komunikacie prasowym.