Z tej okazji 24 czerwca 2024 w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego im. mjr. pil. Eugeniusza Horbaczewskiego (41. BLSz) w Dęblinie odbyła się uroczysta zbiórka. Wzięły w niej udział Kompania Reprezentacyjna Sił Powietrznych, Orkiestra Wojskowa z Dęblina, pododdziały 41. BLSz, żołnierze i pracownicy RON (Pierwsza kobieta rozpoczęła szkolenie praktyczne na M-346 Bielik).
Zdjęcie: Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych
Głównym punktem uroczystości był pokaz możliwości samolotu M-346 Bielik. W powietrzu zaprezentowali się M-346 Demo Team: mjr pil. Adrian Chudy Chudziński oraz mjr pil. Robert Killer Jeł. Po wylądowaniu samolotu, salut wodny wykonali żołnierze Wojskowej Straży Pożarnej. Wydarzeni było okazją do wręczenia wyróżnień i spotkania się wszystkich osób czynnie zaangażowanych w osiągnięcie nalotu 10 tysięcy godzin samolotów M-346 Bielik.
Jeden z najnowocześniejszych programów na świecie
Samoloty szkolno-treningowe M-346 Bielik wchodzą w skład jednego z najnowocześniejszych programów szkolenia lotniczego na świecie – Advanced Jet Trainer (AJT). W Polsce system został wdrożony w 2014, kiedy to podpisano umowę na dostarczenie pierwszych ośmiu samolotów M-346 Master.
System szkolenia zaawansowanego AJT udało nam się wdrożyć w ciągu pięciu lat – mówi płk Krzysztof Wocial, pełniący obowiązki dowódcy 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Wymagało to dużo wysiłku zarówno od pilotów, personelu technicznego i zabezpieczającego loty w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego oraz instytucji zewnętrznych, które brały czynny udział w pozyskaniu całego systemu – dodaje płk Krzysztof Wocial.
Szereg inwestycji
Należy również podkreślić, że w ramach wdrożenia programu AJT na dęblińskim lotnisku został przeprowadzony szereg inwestycji.
Zbudowany został od podstaw m.in. wojskowy port lotniczy, domek pilota, domek technika, hangar obsług technicznych, budynek Wojskowej Straży Pożarnej oraz Ośrodek Szkolenia Symulatorowego. Dziś infrastruktura lotniska 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego prezentuje najwyższy poziom w polskich Siłach Powietrznych – mówi dowódca 41. BLSz.
Pełna eskadra Bielików
Pierwsze osiem egzemplarzy M-346 zostało dostarczonych do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w 2017. W kolejnym roku podpisano umowę na dostarczenie czterech dodatkowych samolotów, co zwiększyło naszą flotę M-346 do dwunastu egzemplarzy. Ostatnie 4 dostarczono w grudniu 2022 i tym samym flota samolotów M-346 osiągnęła 16 egzemplarzy, co stanowi pełna eskadrę. W listopadzie 2018 samoloty otrzymały nazwę Bielik, a od 2019 stanowią podstawę szkolenia zaawansowanego dla pilotów wojskowych jako następcy samolotów TS-11 Iskra, wycofanych z eksploatacji 9 grudnia 2020.
Certyfikacja US Air Force
W 2021 r. 41. Baza Lotnictwa Szkolnego przeszła pozytywną weryfikację US Air Force i otrzymała certyfikat, dający polskim Siłom Powietrznym możliwość kierowania absolwentów kursu M-346 bezpośrednio na szkolenie na samolotach F-16 oraz F-35. W 2023 pierwsi piloci-instruktorzy z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego osiągnęli naloty osobiste 1000 godzin na M-346. Również w 2023 powstał zespół pokazowy ,M-346 Demo Team, który reprezentuje Dęblin podczas wielu pokazów lotniczych w kraju i poza jego granicami.
Program i eksploatacja samolotu M-346 Bielik są kluczowymi elementami modernizacji Sił Powietrznych. Dzięki nim piloci mają możliwość szkolenia na najwyższym poziomie, co przekłada się na bezpieczeństwo oraz efektywność funkcjonowania Sił Zbrojnych RP.
M-346 Bielik to dwusilnikowy odrzutowy samolot szkoleniowy zaprojektowany przez włoską spółkę Leonardo. Jest to samolot, który łączy zaawansowane technologie z wyjątkowymi osiągami, co sprawia, że jest idealnym narzędziem do szkolenia pilotów myśliwców nowej generacji. Jest wyposażony w najnowocześniejsze systemy awioniczne i symulacyjne, które umożliwiają realistyczne odwzorowanie warunków bojowych. Dzięki temu, polscy piloci mogą szkolić się w warunkach zbliżonych do rzeczywistych misji bojowych, co znacząco podnosi ich poziom gotowości operacyjnej.
https://twitter.com/DGeneralneRSZ/status/1805498064578195539
Na podstawie informacji prasowej