23 listopada Rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU), mjr Krzysztof Płatek udzielił redakcji Magazynu MILMAG informacji na temat aktualnego harmonogramu dostaw pojazdów dalekiego rozpoznania Żmija (Żmije dla rozpoznania, 2017-07-28).
Zgodnie z zapewnieniem producenta pierwsza partia lekkich pojazdów uderzeniowych Wirus (wybranych w ramach programu Żmija) przeznaczonych dla Wojska Polskiego jest już na ukończeniu
Zgodnie z informacją uzyskaną od mjr. Krzysztofa Płatka Wykonawca umowy na dostawy pojazdów dalekiego rozpoznania Żmija, tj. Konsorcjum w składzie: PHO Sp. z o.o. wraz z Concept Sp. z o.o., poinformował w październiku br. resort obrony narodowej o zakłóceniach w realizacji umowy wynikających z wprowadzonych w kraju i na świecie obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa SARS-COV-2.
Czynnikami, które wpłyneły na zmianę terminu dostawy były opóźnienia dostaw komponentów z zagranicy oraz objęcie nadzorem sanitarnym części pracowników odpowiedzialnych za montaż lekkich pojazdów uderzeniowych (LPU) Wirus, wybranych w ramach programu Żmija.
Jak poinformował redakcję MILMAG Inspektorat Uzbrojenia: Zgodnie z wprowadzonymi w związku z pandemią koronawirusa regulacjami prawnymi przewidującymi możliwość dokonywania zmian w umowach, w tym przede wszystkim ustawą o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych uruchomione zostało postępowanie aneksowe w zakresie przesunięcia terminu dostawy 25 pojazdów dalekiego rozpoznania na koniec stycznia 2021 r. Pierwsza transza pojazdów ma trafić do jednostek wskazanych przez gestora sprzętu wojskowego.
Gotowe pojazdy oczekujące na przekazanie do jednostek wskazanych przez gestora / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski
Lekkie pojazdy uderzeniowe Wirus są produkowane z wykorzystaniem linii montażowej w Bielsku Białej. 24 listopada Tomasz Kłeczek, Prezes spółki Concept zapewnił redakcję Magazynu MILMAG, iż: Prace przy pierwszej partii pojazdów właśnie dobiegają końca i pomimo objęcia nadzorem sanitarnym części pracowników ustalony z Inspektoratem Uzbrojenia nowy termin dostawy nie jest zagrożony (MSPO 2018: Wirus SOF, 2018-09-05; MSPO17: Debiut LPU Wirus 4, 2017-09-11).
LPU Wirus to konstrukcja bazująca na zmodyfikowanym podwoziu 4×4. Konstrukcja nadwozia bazuje na stalowej kratownicy zabudowanej panelami z tworzywa aramidowego. Prędkość maksymalna na drogach asfaltowych to 140 km/h, natomiast w terenie pojazd ma osiągać do 100 km/h.