11 września amerykańska Agencja współpracy obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę amerykańskiego Departamentu Stanu na eksport do Polski 32 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II. Maksymalna wartość pakietu wynosi 6,5 mld USD (25,55 mld zł), przy czym ta kwota może ulec zmniejszeniu w trakcie negocjacji. W skład pakietu wchodzą części zapasowe, symulator lotu, systemy łączności i wsparcia eksploatacji oraz pakiet szkoleniowy. Brakuje jednak informacji o pakiecie uzbrojenia.

28 maja 2019 roku Ministerstwo Obrony Narodowej przesłało wniosek w sprawie zgody na sprzedaż 32 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II. Zgodnie z deklaracjami producenta spółki Lockheed Martin, pierwsze cztery samoloty zostaną dostarczone w 2024. / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

28 maja 2019 roku Ministerstwo Obrony Narodowej przesłało wniosek w sprawie zgody na sprzedaż 32 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II. Zgodnie z deklaracjami producenta spółki Lockheed Martin, pierwsze cztery samoloty zostaną dostarczone w 2024. / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Zgodnie z informacją, oprócz samolotów F-35A, Polska wnioskowała o 33 silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney F135-PW-100, systemy walki radioelektronicznej (F-35 są wyposażone w cyfrowy system walki elektronicznej i samoobrony BAE Systems ASQ-239), systemy dowodzenia, kontroli i komunikacji, komputery pokładowe, systemy nawigacji i identyfikacji, globalny system wsparcia autonomicznej logistyki (ALGS), symulator lotu, możliwość integracji uzbrojenia i inne podsystemy oraz wyrzutnie flar.

Pakiet dodatkowy obejmuje usługi centrum przeprogramowania, usługi z zakresu rozwoju i integracji oprogramowania, usługi logistyczne w zakresie dostaw samolotów, wyposażenie pomocnicze, narzędzia i sprzęt testowy, części zamienne i naprawcze, szkolenie pilotów i członków obsługi naziemnej, wyposażenie szkoleniowe, publikacje i dokumentacje techniczne oraz wsparcie rządu USA i wykonawców kontraktu.

Komunikat DSCA podkreśla, że proponowana sprzedaż wesprze politykę zagraniczną i bezpieczeństwo narodowe Stanów Zjednoczonych poprzez poprawę bezpieczeństwa sojusznika z NATO. Ma być zgodna z amerykańskimi inicjatywami zapewniającymi kluczowym sojusznikom w regionie nowoczesnych systemów poprawiających interoperacyjność z siłami zbrojnymi USA. Samoloty nowej generacji zastąpią przestarzałe MiG-29 i Su-22. Głównymi wykonawcami umowy będą Lockheed Martin Aeronautics (fabryka w Fort Worth w stanie Teksas) oraz Pratt & Whitney (zakłady w East Hartford w stanie Connecticut).

Strona amerykańska nie zaproponowała żadnych umów offsetowych. W komunikacie podkreślono, że nabywca zwykle żąda takich zobowiązań. Wszelkie umowy offsetowe zostaną określone podczas negocjacji.

Analiza
Podczas zakończonego w ubiegłym tygodniu XXVII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, przedstawiciele Lockheed Martin poinformowali, że Polska będzie mogła odebrać cztery zamówione samoloty F-35A już w 2024. To myśliwce z planowanej 16. serii produkcyjnej.

W 2026 roku gotowa byłaby już pełna eskadra, czyli 16 samolotów. Polsce proponowane są F-35A z oprogramowaniem wersji Block 4, charakteryzującej się wykorzystaniem 6 pocisków rakietowych powietrze-powietrze AIM-120 AMRAAM i miniaturowych bomb GBU-53/B StormBreaker w wewnętrznych komorach uzbrojenia.

Wartość pakietu 34 samolotów F-35A dla Belgii ze stycznia 2018 roku wyniosła 6,53 mld USD (25,67 mld zł). Po negocjacjach zmniejszono ją do 4 mld EUR (17,3 mld zł), zgodnie z deklaracją rządu w Brukseli. Dodatkowe pakiety wyposażenia były zbliżone do polskiego, przy czym Belgowie wnioskowali o większą liczbę silników (Infrastruktura dla belgijskich F-35A, 2019-07-10, F-35A dla Belgii?, 2018-10-22).

Zgodnie z informacją Ministerstwa Obrony Narodowej, zapytanie w sprawie zakupu 32 samolotów F-35A zostało wysłane 28 maja 2019. Zamówienie ma być zrealizowane w ramach programu Harpia, przyspieszonego w listopadzie 2018. Według MON pierwsze 16 samolotów Polska kupi do 2026 roku (Polska formalnie wnioskuje o F-35A , 2019-05-28).