1 kwietnia Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej opublikował oferty w postępowaniu na dostawy kołowych zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o masie do 70 ton, obejmujących ciągniki siodłowe 8×8 i naczepy niskopodwoziowe. Sprzęt będzie przeznaczony do transportu pojazdów Wojska Polskiego, a także wojsk sojuszniczych, przebywających na terytorium kraju. Wymiary naczepy powinny pozwolić na transport czołgów Leopard 2, M1 Abrams lub FV4034 Challenger 2, a także kontenerów ISO (Ciężkie zestawy transportowe dla WP, 2018-03-22; Elefant 2 dla Bundeswehry, 2018-12-14).

Wojsko Polskie eksploatuje 6 zestawów niskopodwoziowych SLT 50-2 Elefant wraz z czołgami Leopard 2A4, a także zakupiło 59 ciągników siodłowo-balastowych Iveco EuroTrakker w wersjach MP720E48WT i MP720T50WT w układzie napędowym 6x6 / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Wojsko Polskie eksploatuje 6 zestawów niskopodwoziowych SLT 50-2 Elefant wraz z czołgami Leopard 2A4, a także zakupiło 59 ciągników siodłowo-balastowych Iveco EuroTrakker w wersjach MP720E48WT i MP720T50WT w układzie napędowym 6×6 / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Swoją ofertę złożyła spółka Jelcz, wyceniając pojazdy na 72 291 160,78 zł netto. Polski producent zagwarantował dostawy czterech zestawów do 30 października 2020, pięciu do 29 października 2021 i ostatnich pięciu do 31 października 2022. Pojazdy mają  zostać objęte 48-miesięczną gwarancją. Drugim z oferentów jest spółka Rheinmetall Defence Polska. Zaoferowała dostawy w okresie 30, 34 i 39 miesięcy od daty podpisania umowy. Jednak zaproponowana kwota 171 771 283,72 zł netto przekracza zapreliminowane przez gestora środki. 

Zgodnie z wymaganiami, masa całego zestawu nie może przekraczać 130 t. Opancerzenie 4-osobowej kabiny wraz z szybami kuloodpornymi powinno spełniać wymogi poziomu 2 według normy STANAG 4569, a w zakresie odporności na detonację – nie mniej niż 2A. Podobnie normy powinny spełniać zbiorniki paliwa. Wykonawca musi zapewnić szkolenia oraz usługi serwisowe w okresie gwarancji i pogwarancyjnym na terytorium kraju. Ciagniki powinny mieć również możliwość połączenia z naczepami niskopodwoziowymi HSW/Lohr SPRB 60, Goldhofer STZ-H6-60/80 F2M, Kassbohrer 52, NS 300 W i NS 600 W. 

Postępowanie zostało rozpoczęte 27 października 2017. Pierwotnie termin składania ofert wyznaczono na styczeń 2018. Jednak ich otwarcie nastąpiło 29 marca 2019 o godz. 11.00, gdyż termin wydłużono na składanie ofert ostatecznych. Budżet na zamówienie gwarantowane obejmujące 14 zestawów to 98 mln zł netto. Zamówienie opcjonalne obejmuje 9 kolejnych zestawów i 3 ciągniki siodłowe bez naczep.