W piątek, 22 sierpnia 2025, Fińska Straż Graniczna (Rajavartiolaitos) ochrzciła pierwszy z dwóch patrolowców budowanych w programie Vartiolaiva 2025 (fiń. Strażnik 2025), który otrzymał nazwę Karhi. Głównym wykonawcą jest spółka Meyer Turku Oy, a kadłub zbudowała jako podwykonawca polska stocznia Baltic Operator, wchodząca w skład Grupy Przemysłowej Baltic.
Uroczystość odbyła się w stoczni Uusikaupunki Työvenei, gdzie okręt zostanie doposażony i przekazany klientowi zimą 2026. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele klienta: minister spraw wewnętrznych Mari Rantanen i komendant fińskiej Straży Granicznej, wiceadmirał Markku Hassinen, a także prezes Meyer Turku, Casimir Lindholm, oraz prezes Uusikaupunki Työvenei, Juha Granqvist oraz dziennikarze.
Chrztu dokonała matka chrzestna okrętu, pani Suzanne Innes-Stubb, Pierwsza Dama Finlandii i małżonka prezydenta Alexandra Stubba. Zgodnie z tradycją stoczniową, matka chrzestna wygłosiła przemówienie. Po przemówieniu nastąpiło faktyczne chrzczenie poprzez rozbicie butelki szampana o burtę okrętu.
Nasz program budowy dwóch okrętów osiągnął ważny kamień milowy, ponieważ pierwszy z nich został ochrzczony. Karhu to konkretny dowód na to, że Meyer Turku potrafi zarządzać projektami budowy statków od początku do końca w naszych partnerskich stoczniach, jednocześnie spełniając nasze własne wysokie standardy jakości. Dzisiaj świętujemy, że pierwszy patrolowiec morski nabrał ostatecznego kształtu i jest gotowy do służby Straży Granicznej w jej różnorodnych i wymagających zadaniach – powiedział Casimir Lindholm, prezes Meyer Turku.
Program osiągnął ważny etap, ponieważ pierwszy okręt otrzymał nazwę. Nowe, wielozadaniowe patrolowce morskie będą potrzebne w fundamentalnie zmienionym fińskim środowisku bezpieczeństwa. Znacznie poprawią one bezpieczeństwo morskie Finlandii. Finowie mogą nadal polegać na gotowości i zdolnościach operacyjnych Straży Granicznej – powiedział wiceadmirał Markku Hassinen, komendant Straży Granicznej.
W ostatnich latach zarówno fińskie, jak i globalne środowisko bezpieczeństwa przeszło znaczące, głębokie i długotrwałe zmiany. Zmiany te postawiły również nowe, bardziej wymagające wyzwania przed podmiotami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo: zdolność do szybkiego i skutecznego reagowania na nowe wyzwania jest niezbędna (Fińska straż graniczna RVL otrzyma nowe samoloty patrolowe).
Działalność Straży Granicznej na pełnym morzu opiera się w znacznym stopniu na ciągłej eksploatacji i gotowości wielofunkcyjnych statków patrolowych. Nowe, niskoemisyjne i energooszczędne okręty patrolowe są na morzu przez około 330 dni w roku. Zamówienie na dwa wielozadaniowe okręty patrolowe to największa pojedyncza inwestycja w historii Straży Granicznej (Izraelskie pociski przeciwokrętowe Gabriel V już w Finlandii, Finlandia: Wodowanie pierwszej korwety typu Pohjanmaa).
Komentarz MILMAG
Jak informował redaktor Michał Szafran, 20 marca 2025, z Gdańska wyholowano kadłub nowego fińskiego patrolowca.
Celem tego projektu (finansowanego w ramach Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej) jest wprowadzenie do służby dwóch nowoczesnych jednostek patrolowych mogących pełnić zadania:
- ochrony granicy morskiej,
- prowadzenia działań kontrolnych na podejrzanych jednostkach,
- zwalczania skutków katastrof ekologicznych,
- ratownicze,
- przeciwpożarowe.
Podczas prac projektowych szczególny nacisk położono na niskoemisyjność, energooszczędność oraz na jak najmniejszą załogę (30 funkcjonariuszy). Dzięki temu eksploatacja stanie się niezwykle ekonomiczna i nie będzie stanowiła obciążenia dla zasobów ludzkich Rajavartiolaitos. Na dziobie tej 98-metrowej jednostki umieszczony zostanie duży pokład lotniczy pozwalający na współpracę ze śmigłowcami Super Puma oraz zdolny do obsługi maszyn bezzałogowych. Uzbrojenie będzie montowane w zależności od sytuacji, ale nie będzie większe niż wkm kal. 12,7 mm.
Stępkę pod pierwszą jednostkę oznaczoną NB 1406 noszącą nazwę Karhi położono w marcu 2024 roku. Budowy kadłuba podjęła się stocznia Baltic Operator Sp. z o.o., wchodząca w skład Grupy Przemysłowej Baltic. Polacy pełnią rolę podwykonawcy dla fińskiej stoczni Meyer Turku Oy z Turku i ich zadaniem jest budowa częściowo wyposażonego kadłuba. Nadbudówki powstają w Uudenkaupungin Työvene Oy, mieszczącej się w miejscowości Uusikaupunki.
Wprowadzenie do służby będzie to znaczące wzmocnienie Rajavartiolaitos szczególnie w kontekście rosyjskich działań hybrydowych na Bałtyku. Pozwoli to również wycofać patrolowce – Tursas i Uisko, pełniące służbę od końca lat osiemdziesiątych XX wieku.






