1 października Narodowa Agencja Bezpieczeństwa Nuklearnego (National Nuclear Security Administration, NNSA) zatwierdziła ostateczny projekt kierowanej bomby nuklearnej B61-12, dzięki czemu może zostać wdrożona do produkcji seryjnej. Ostatnie dwa testy nieuzbrojonej bomby B61-12 zrzuconych z pokładu bombowców strategicznych B-2A Spirit miały miejsce 9 czerwca 2018 na poligonie Tonopah w Nevadzie.
Kierowane bomby nuklearne B61-12 będą przenoszone przez bombowce B-2A, B-52H, B-21 oraz samoloty wielozadaniowe F-15E, F-16C/D i F/A-18E/F, Panavia Tornado i F-35. /Zdjęcie: USAF
W ostatecznym przeglądzie projektu (Final Design Review, FDR) brał udział zespół dwunastu niezależnych ekspertów, którzy zbadali materiały zebrane w ciągu trzech lat testów laboratoryjnych, naziemnych i w locie, potwierdzając, że konstrukcja spełnia wymagania Departamentu Obrony USA. Niezwłocznie, jeszcze w październiku rozpoczną się czynności kwalifikacyjne do rozpoczęcia produkcji seryjnej w zakładach nuklearnych Pantex, w pobliżu Amarillo w Teksasie, co według harmonogramu NNSA ma nastąpić w marcu 2020 (JASSM-XR o jeszcze większym zasięgu, 2018-09-13).
Program wydłużenia służby operacyjnej kierowanych bomb nuklearnych z rodziny B61 (B61-3, B61-4, B61-7 i B61-10), ma kosztować, według raportu NNSA z października 2016, około 9,5 mld USD (34,9 mld zł). W ramach tej kwoty, podstawowy koszt to 7,605 mld USD (27,94 mld zł), plus dodatkowe 648 mln USD (2,38 mld zł) w ramach finansowania NNSA, a także szacunkowe 1,3 mld USD kosztów opracowania i zakupu zestawów ogonowych przez Boeinga, które sfinansuje Departament Obrony. Jednak raport Biura Rozliczeń Rządu (GAO) z początku lutego 2018 ostrzegał, że program B61-12, tak jak inne projekty realizowane przez NNSA, czyli głowice bojowe W80-4 i W88 ALT 370, są niedofinansowane w kwotach co najmniej 1 mld USD (3,67 mld zł).
Broń o mocy regulowanej 0,3, 5, 10 lub 50 kT jest certyfikowana dla amerykańskich bombowców strategicznych B-2A i B-52H oraz samolotów wielozadaniowych F-15E, F-16C/D i F/A-18E/F, a także brytyjskich i niemieckich Panavia Tornado IDS, holenderskich i tureckich F-16C/D w ramach programu NATO Nuclear Sharing. W przyszłości nosicielami będą bombowce strategiczne B-21 Raider i samoloty 5. generacji F-35 Lightning II, których certyfikacja ma nastąpić w latach 2020. W USAF B61-12 będzie eksploatowana równolegle z bombami B61-11 i B83 (B-52J ujawniony, 2018-08-28; Wkrótce testy B-21 Raider, 2018-03-07).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.