30 października ujawniono, że podczas remontu rosyjskiego lotniskowca RFS Admirał Kuzniecow w 82. Stoczni Remontowej w Rosliakowie w obwodzie murmańskim, doszło do potencjalnie groźnego w skutkach wypadku. Jeden z największych na świecie doków pływających, PD-50, zatonął, gdy okręt lotniczy znajdował się na nim.
Dok pływający PD-50, projektu 7454, był jedynym tego typu w Rosji, który umożliwiał przeprowadzanie przeglądów i remontów dużych jednostek pływających, takich jak lotniskowiec, krążowniki i niszczyciele rakietowe czy lodołamacze o napędzie jądrowym. /Zdjęcie: SRZ-35 Zwiezdoczka
Do zdarzenia doszło w nocy z poniedziałku na wtorek. Z powodu przerwy w dostawie energii elektrycznej zawory doku pływającego PD-50 zostały otwarte, w wyniku czego gwałtownie zaczął nabierać wody do zbiorników balastowych. Dok zaczął przechylać się na burtę, przewracając żurawie wieżowe. Jeden z nich upadł na pokład lotniskowca, uszkadzając go, drugi natomiast na nadbrzeże.
Gdy lotniskowiec zaczął zsuwać się z kilbloków, które podtrzymywały go w doku, podjęto natychmiastową decyzję o wyholowaniu go do basenu portowego. W wyniku odciążenia doku i falowania, dok osiadł na dnie o godz. 3:30 czasu lokalnego. W wyniku zdarzenia czterech pracowników stoczni zostało rannych, stwierdzono u nich hipotermię, po wpadnięciu do wody, gdy okręt wychodził z doku, natomiast kolejny jest zaginiony. Dwóch rannych pozostaje na oddziale intensywnej terapii, z czego stan jednej jest określany jako bardzo ciężki. Lokalna prokuratura wszczęła śledztwo dotyczące naruszenia zasad bezpieczeństwa podczas przeprowadzania prac remontowych.
RFS Admirał Kuzniecow został odholowany do 35. Stoczni Remontowej w Murmańsku, gdzie dotarł około godz. 6.00 rano i został poddany oględzinom. Według wykonawcy remontu, czyli stoczni wojennej SRZ-35 Zwiezdoczka z Siewierodwinska, w wyniku wypadku okręt flagowy Floty Północnej nie został poważnie uszkodzony. Prace remontowe mają być kontynuowane zgodnie z harmonogramem na nadbrzeżu. Okręt zostanie przekazany użytkownikowi w połowie 2021 po zakończeniu siedmiomiesięcznych prób odbiorczych (Próby morskie drugiego lotniskowca ChRL, 2018-05-16; Chiny rozwijają atomowy lotniskowiec, 2018-03-03).
Rosyjski lotniskowiec jest remontowany i częściowo modernizowany na podstawie umowy z 23 kwietnia pomiędzy Ministerstwem Obrony Federacji Rosyjskiej, a Zjednoczoną Korporacją Stoczniową (OSK). Do doku pływającego PD-50 został wprowadzony w połowie września, gdzie miała nastąpić m.in. wymiana czterech z ośmiu kotłów parowych KWG-4. Nowe kotły zostały dostarczone wiosną. Nie są to jednak zmodernizowane KWG-6M-1, które były proponowane marynarce przez przemysł w 2011 (Remont Admirała Kuzniecowa, 2018-04-25)
Dok pływający PD-50, projektu 7454, został zbudowany w 1980 w szwedzkiej stoczni Gotaverken Arendal AB na zlecenie ZSRR. 10 czerwca 2010 Marynarka Wojenna (WMF) przekazała dok stoczni SRZ-35 Zwiezdoczka. Jednostka miała 330 m długości, 88 m szerokości, 6,1 m zanurzenia, 135 460 t wyporności standardowej i 215 860 t wyporności pełnej. Łączna nośność doku wynosiła 80 000 t, a liczebność załogi 175 ludzi. Był to największy i jedyny w swoim rodzaju tego typu dok pływający w Rosji (Wodowanie drugiego okrętu proj. 677 Łada, 2018-09-21; Rosja rezygnuje z projektu 955B Boriej-B, 2018-05-23).