28 lutego Northrop Grumman poinformował o osiągnięciu statusu wstępnej gotowości operacyjnej (IOC) wielozadaniowego systemu radiolokacyjnego AN/TPS-80 G/ATOR (Ground/Air Task-Oriented Radar), przeznaczonego dla Korpusu Piechoty Morskiej USA (USMC).
Zgoda na tzw. wstępne rozmieszczenie ma miejsce po dostarczeniu systemu w dwóch partiach po sześć zestawów ze wstępnej produkcji przedseryjnej (LRIP). Dwa z nich trafią na początek do 1. i 2. Eskadry Kontroli Powietrznej (MACS-1 i MACS-2) w MCAS Yuma (Arizona) i MCAS Cherry Point (Karolina Północna), gdzie będą użytkowane operacyjnie.
Dotychczas dostarczone stacje radiolokacyjne, wyposażone w anteny z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), wykorzystywały technologię arsenku galu (GaAs). W przypadku trzeciej partii systemu, w ramach produkcji seryjnej na pełną skalę, anteny radarów będą wykorzystywać już technologię azotku galu (GaN). Umożliwi to zwiększenie możliwości operacyjnych systemu.
Roshan Roeder, wiceprezes odpowiadający za technologie lądowe i awionikę C4ISR w Northrop Grumman Mission Systems, podkreślił, że decyzja o nadaniu statusu IOC jest kamieniem milowym na wczesnym etapie programu radaru wielozadaniowego. G/ATOR ma zastąpić aż pięć typów systemów wykorzystywanych przez USMC. Dlatego też w ramach oddzielnej umowy Northrop Grumman zapewni odbiorcy niezbędne wsparcie logistyczne.
Program budowy G/ATOR rozpoczęto w 2005, a dwa lata później koncern otrzymał środki na prace badawczo-rozwojowe (B+R). Dostawa pierwszej partii mobilnych radarów następnej generacji ruszyła w maju 2017. Northrop Grumman otrzymał od Pentagonu kontrakt na dostawę dziewięciu zestawów o wartości 375 mln USD. Wcześniej USMC otrzymał sześć zestawów, pochodzących z różnych faz rozwoju, przeznaczonych do testów.
Analiza
AN/TPS-80 G/ATOR (Ground/Air Task-Oriented Radar) jest mobilnym, wielozadaniowym radarem z anteną typu AESA, przeznaczonym do dozoru przestrzeni powietrznej, wsparcia kontroli ruchu lotniczego oraz ostrzegania przed atakiem artyleryjskim dla jednostek ekspedycyjnych USMC. Jeden zestaw może zostać przetransportowany na pokładzie trzech śmigłowców CH-53E Super Stallion lub zmiennowirnikowców MV-22B Osprey albo jednego samolotu transportowego C-130 Hercules (Debiut Saab GlobalEye, 2018-02-25).
Jeden zestaw AN/TPS-80 G/ATOR składa się z modułu komunikacyjnego (CEG), umieszczonego na podwoziu HMMWV, stacji radiolokacyjnej na przyczepie (REG) wraz z ciągnikiem MTVR 6×6 oraz generatora prądotwórczego (PEG) na podwoziu MTVR 6×6. /Zdjęcia: Northrop Grumman, US DoD
G/ATOR zastąpi pięć typów radarów używanych obecnie przez USMC: dozoru przestrzeni powietrznej AN/TPS-63, kontroli ruchu lotniczego AN/TPS-73, obrony powietrznej krótkiego zasięgu AN/MPQ-62, kontrbateryjnego AN/TPQ-46 oraz śledzenia celów AN/UPS-3. Oprócz tego może wesprzeć pracę stacji radiolokacyjnych dalekiego zasięgu AN/TPS-59. Łączne zamówienie na system dla USMC może przekroczyć 2 mld USD (6,8 mld zł), natomiast radar jest brany pod uwagę w programie perspektywicznego radaru obrony powietrznej średniego zasięgu LTAMDS dla US Army. W październiku 2017 Pentagon podpisał cztery kontrakty na dalszy rozwój LTAMDS z koncernami Raytheon, Lockheed Martin (Nowy radar dla Patriotów, 2017-08-08), Northrop Grumman i Technovative Applications.