5 lutego podczas 13. wystawy lotniczej Aero India 2021 w indyjskim w bazie lotniczej Yehalanka w Bengaluru w stanie Karnataka, dowództwo wojsk lądowych (Bhāratīyan Thalasēnā) ogłosiło status wstępnej gotowości operacyjnej (IOC, Initial Operational Capability) dla lekkich śmigłowców wielozadaniowych LUH (Light Utility Helicopter), opracowanych przez rodzimą spółkę Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL) (Ogromny pakiet francuskiego uzbrojenia dla Indii, 2021-01-19).

Indyjskie wojska lądowe ogłosiły status wstępnej gotowości operacyjnej dla lekkich śmigłowców wielozadaniowych HAL LUH (Light Utility Helicopter) / Zdjęcie: Hindustan Aeronautics Ltd

Indyjskie wojska lądowe ogłosiły status wstępnej gotowości operacyjnej dla lekkich śmigłowców wielozadaniowych HAL LUH (Light Utility Helicopter) / Zdjęcie: Hindustan Aeronautics Ltd

Śmigłowiec otrzymał certyfikat IOC od wojskowego centrum zdatności do lotu i certyfikacji CEMILAC (Centre for Military Airworthiness and Certification), wchodzącego w skład Agencji Badań i Rozwoju Technologii Wojskowych DRDO (Defence Research and Development Organisation), w obecności ministra obrony Rajnatha Singha oraz prezesa i dyrektora zarządzającego spółką HAL, Shri R Madhavana (NSM dla indyjskich MH-60R, 2019-05-13).

Inż. Arup Chatterjee, dyrektor ds. badań i rozwoju w HAL poinformował, że osiągi i parametry podstawowe lekkiego śmigłowca wielozadaniowego LUH są zadowalające w każdych warunkach pogodowych. Spółka jest obecnie na etapie integracji i testowania wyposażenia misji, dzięki którym LUH zostanie wyspecjalizowany do różnych zadań (Indie kupiły kolejne amerykańskie śmigłowce, 2020-02-26).

Prototyp śmigłowca, oznaczony jako LUH PT-1, został oblatany 6 września 2016. 14 lutego 2017 został zaprezentowany publicznie w locie podczas 9. wystawy Aero India 2017. Drugi prototyp PT-2, udoskonalony w stosunku do pierwszego, oblatano 22 maja tego samego roku. W grudniu 2018 osiągnął po raz pierwszy pułap 6 tys. m. Jeszcze w tym samym miesiącu, 14 grudnia, oblatano trzeci prototyp, LUH PT-3. Próby prototypów w gorącym klimacie zakończono jeszcze w 2018. W międzyczasie realizowano próby na małym pułapie, które zakończono w 2019. Jeszcze w 2019 zakończono testy w warunkach wysokogórskich. Do lutego 2020, trzy prototypy wykonały ponad 550 lotów.

HAL LUH ma 11,49 m długości, 3,38 m wysokości, 11,6 m średnicy wirnika głównego, 1910 kg masy własnej i 3120 kg maksymalnej masy startowej. Załoga składa się z dwóch pilotów, a śmigłowiec jest zdolny do transportu 6 pasażerów. Jest napędzany pojedynczym silnikiem turbowałowym HAL/Turbomeca Shakti-1U o mocy 1070 KM (798 kW), zapewniającym prędkość maksymalną 250 km/h, przelotową 235 km/h, zasięg 350 km (z ładunkiem użytecznym 400 kg), pułap 6500 m i prędkość wznoszenia się 7,5 m/s.

Zapotrzebowanie indyjskich sił zbrojnych (Bhāratīya Saśastra Sēnāēn) obejmuje 384 śmigłowce wielozadaniowe klasy 3-tonowej. Oczekuje się, że 187 z nich będą to zamówione w HAL śmigłowce LUH. 126 z tej liczby trafi do wojsk lądowych, a pozostałe 61 do wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā). Pierwotnie, dostawy miały zostać zrealizowane w latach 2018-2022. Śmigłowce LUH będą zastępować produkowane na licencji przez HAL w poprzednich dekadach lekkie śmigłowce Cheetah (Aérospatiale SA 315B Lama) i Chetak (Aérospatiale Alouette III) (Indie bliżej pozyskania Ka-226T, 2018-05-19).