W poniedziałek, 22 lipca 2024, pierwszego dnia międzynarodowych pokazów lotniczych Farnborough International Airshow 2024 w Wielkiej Brytanii, amerykańska spółka Boeing i ukraińskie Państwowe Przedsiębiorstwo Antonow podpisały protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) w sprawie zbadania możliwości współpracy przy projektach związanych z obronnością.
Cieszymy się, że możemy kontynuować współpracę z spółką Antonow w celu wspierania rozwoju Ukrainy i wzrostu gospodarczego – powiedział Ted Colbert, prezes i dyrektor generalny Boeing Defence, Space & Security. To porozumienie pokazuje nasze ciągłe wysiłki na rzecz znalezienia większych możliwości współpracy z ukraińskim przemysłem, co zostało podkreślone przez podpisanie przez nas na początku tego roku porozumienia w sprawie ukraińskiego przemysłu obronnego.
Obszary potencjalnej współpracy określone w umowie obejmują usługi szkoleniowe, wsparcie logistyczne i remonty taktycznych Bezzałogowych Systemów Powietrznych wykorzystywanych przez Siły Zbrojne Ukrainy, w tym Boeing Insitu ScanEagle. Ponadto spółki zbadają również możliwości zapewnienia przez Antonowa wsparcia inżynieryjnego Boeingowi.
Silny, innowacyjny i wydajny przemysł obronny jest kluczem do zrównoważonego rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa narodowego, dlatego jesteśmy niezwykle podekscytowani współpracą z Boeingiem – powiedział Jewgienij Gawriłow, dyrektor generalny Państwowego Przedsiębiorstwa Antonow. Ta umowa daje zupełnie nowy poziom możliwości wdrożenia najnowszych i najskuteczniejszych rozwiązań – oprócz możliwości przyszłych projektów z Boeingiem w przemyśle lotniczym i obronnym (Ukraina wskazała winnego zniszczenia An-225 Mrija).
Boeing Insitu ScanEagle / Zdjęcie: Insitu
Stany Zjednoczone w ramach kolejnych pakietów pomocy wojskowej, przekazały walczącej Ukrainie niezliczoną liczbę systemów bezzałogowych, w tym m.in. ScanEagle. Pierwsze 15 zestawów tych bsl uwzględniono w pakiecie z 19 sierpnia 2022.
ScanEagle pierwszej i drugiej generacji ma 1,55-1,71 m długości, 3,11 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 22 kg. Napędzany jest silnikiem tłokowym o mocy około 1,5 KM, który zapewnia prędkość przelotową 111 km/h (maksymalna 148 km/h), czas lotu ponad 24 godziny i pułap do 5950 m. W 2018 zaprezentowano trzecią generację bsl. Wśród użytkowników jest m.in. Polska.
Co ważne, nowa umowa nie jest pierwszym powiązaniem Boeinga z Antonowem. W 2018 Boeing zgodził się dostarczyć Antonowowi części do samolotów, których nie można było już pozyskać od Rosji po inwazji na Krym w 2014, w ramach porozumienia, które miało pozwolić ukraińskiemu producentowi na wznowienie produkcji samolotów.