Przejdź do serwisu tematycznego

Wsparcie dla kuwejckich F/A-18

Departament Stanu USA wydał zgodę na ewentualną sprzedaż do Kuwejtu pakietu wsparcia technicznego i utrzymania eksploatacji samolotów wielozadaniowych F/A-18C/D Hornet i F/A-18E/F Super Hornet.

We wtorek, 13 czerwca br., amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż do Kuwejtu pakietu wsparcia technicznego i utrzymania eksploatacji samolotów wielozadaniowych F/A-18C/D Hornet i F/A-18E/F Super Hornet o maksymalnej wartości 1,8 mld USD (7,47 mld zł).

Kuwejcki F/A-18F Super Hornet / Zdjęcie: Boeing

Rząd w Kuwejcie zwrócił się do władz amerykańskich o kontynuację usług technicznych i inżynieryjnych, usług wsparcia technicznego, usługi wsparcia Hush House do testowania silników samolotów oraz wsparcie biura łącznikowego dla programu F/A-18C/D/E/F rządu Kuwejtu, w tym: aktualizacje oprogramowania awioniki F/A-18; ulepszenia komponentów silników, sprzęt do obsługi naziemnej, części zamienne i naprawcze do silników i samolotów, publikacje i dokumentacje techniczne, propozycje modyfikacji inżynieryjnych (ECP), wsparcie programowe, finansowe i logistyczne rządu USA i wykonawców umowy (Sigmatech, Kay and Associates, Kellogg Brown & Root, L3 Technologies, Boeing, General Electric, Industrial Financial Services i Lockheed Martin), wsparcie techniczne i konserwacyjne, obsługa silników General Electric F404/F414 i komory testowej tychże oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.

Wojska lotnicze Kuwejtu (al-Quwwat al-Jawwiya al-Kuwaitiya) dysponują obecnie 27 jednomiejscowymi F/A-18C i 7 dwumiejscowymi F/A-18D Hornet, a 2 września 2021 Boeing informował o zakończeniu dostaw 22 F/A-18E i 6 F/A-18F Super Hornet (w opcji zawarto możliwość dokupienia 10 F/A-18E). Kuwejt użytkuje starsze Hornety od października 1991, zgrupowane w dwóch eskadrach, stacjonujące w bazie lotniczej Ahmed al Jaber. Będą stopniowo zastępowane przez Super Hornety.

Kuwejckie Super Hornety otrzymały niektóre elementy pakietu modernizacyjnego Block III, tożsamego z najnowszą wersją dla amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) (Boeing przygotowuje się do zakończenia produkcji Super Hornetów).

Od debiutu F/A-18 Hornet w 1983, Boeing dostarczył ponad 2000 Hornetów, Super Hornetów i Growlerów (wersji walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej) do kilku klientów eksportowych, w tym Australii, Kanady i Finlandii. W ostatnich miesiącach bezskutecznie oferowano Super Hornety Niemcom, Szwajcarii, Finlandii i Kanadzie, gdzie przegrały z F-35A Lightning II. Natomiast w ubiegłych dekadach były oferowane Malezji, Belgii, Brazylii, Danii, Polsce, Hiszpanii, amerykańskiemu Korpusowi Piechoty Morskiej, Grecji, Wielkiej Brytanii, Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Bułgarii, Korei Południowej i Norwegii.

Uzupełnieniem kuwejckich Super Hornetów będą docelowo 22 jedno- i 6 dwumiejscowe samoloty wielozadaniowe Eurofighter Typhoon Tranche 3A, a dostawy rozpoczęto 7 grudnia 2021, które trafiają do bazy lotniczej bazy lotniczej Ali as-Salim. Do 1 stycznia br. odebrano sześć samolotów.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X